Oppilaiden ja opettajien tyytyväisyys kouluruokailuun : Case: Teuvan Yhteiskoulu
Humalamäki, Terhi (2014)
Humalamäki, Terhi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401161408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401161408
Tiivistelmä
Palvelu on yleensä aineetonta, mutta siihen voi liittyä jokin tuote. Ruokapalveluissa tuote tarkoittaa ruokaa. (Ylikoski 2000, 17.) Koulujen ruokalassa oppilas ja opettaja ovat asiakkaita (Lintukangas ym. 1999, 28).
Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa Teuvan Yhteiskoulun oppilaiden ja henkilöstön tyytyväisyyttä kouluruokailuun. Toimeksiantajana työssä on Teuvan Ruokapalvelut. Aihe on toimeksiantajalle tärkeä, sillä kouluruokailun asiakastyytyväisyyskyselyä ei ole tehty oppilaille ja henkilöstölle koskaan aikaisemmin.
Kysely toteutettiin kahdessa erässä, 17. ja 24.9.2013, oppitunnin alussa kaikille oppilaille yhtä aikaa, jolla varmistettiin kyselyn suuri vastausprosentti ja yksilölliset vastaukset. Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 84 %.
Vastaajista miehiä oli 49 % ja naisia 51 %. 62 % koki ruokailuajankohdan olevan liian myöhäinen. Jonotusaika oli liian pitkä 65 % mielestä. Tarjoilulinjastoa pidettiin enimmäkseen (64 %) siistinä. Miehistä hieman yli puolet (54 %) ja naisista 67 % koki ruokailutilanteen rauhattomaksi ja meluisaksi. Vain 57 % kyselyyn vastanneista (n=189) ruokailee päivittäin ruokalassa. 60 % lounas maistuu hyvin tai melko hyvin. 70 % mielestä tarjottu koululounas on sopivan lämpöistä. Jokaisena koulupäivänä lounaan jälkeen itsensä kylläiseksi tunsi 15 % ja lähes jokaisena päivänä 49 %. Kyselyyn vastanneista 51 % oli sitä mieltä, että salaattivalikoima on riittävän vaihteleva. Keittiöhenkilöstölle annettiin suurimmaksi osaksi arvosanaksi kiitettävä tai hyvä.
Kouluremontin päätyttyä oppilaat ja henkilöstö siirtyvät ruokailemaan suurempiin tiloihin ja monet nyt negatiivisesti koetut asiat korjaantuvat. Ruokailuhetken pitäisi olla rauhallinen ja siihen käytetty aika tulisi olla pidempi. Ohjaavia opettajia pitäisi saada enemmän ruokailemaan nuorten pariin antamaan esimerkkiä ja rauhoittamaan ruokailutilannetta.
Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa Teuvan Yhteiskoulun oppilaiden ja henkilöstön tyytyväisyyttä kouluruokailuun. Toimeksiantajana työssä on Teuvan Ruokapalvelut. Aihe on toimeksiantajalle tärkeä, sillä kouluruokailun asiakastyytyväisyyskyselyä ei ole tehty oppilaille ja henkilöstölle koskaan aikaisemmin.
Kysely toteutettiin kahdessa erässä, 17. ja 24.9.2013, oppitunnin alussa kaikille oppilaille yhtä aikaa, jolla varmistettiin kyselyn suuri vastausprosentti ja yksilölliset vastaukset. Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 84 %.
Vastaajista miehiä oli 49 % ja naisia 51 %. 62 % koki ruokailuajankohdan olevan liian myöhäinen. Jonotusaika oli liian pitkä 65 % mielestä. Tarjoilulinjastoa pidettiin enimmäkseen (64 %) siistinä. Miehistä hieman yli puolet (54 %) ja naisista 67 % koki ruokailutilanteen rauhattomaksi ja meluisaksi. Vain 57 % kyselyyn vastanneista (n=189) ruokailee päivittäin ruokalassa. 60 % lounas maistuu hyvin tai melko hyvin. 70 % mielestä tarjottu koululounas on sopivan lämpöistä. Jokaisena koulupäivänä lounaan jälkeen itsensä kylläiseksi tunsi 15 % ja lähes jokaisena päivänä 49 %. Kyselyyn vastanneista 51 % oli sitä mieltä, että salaattivalikoima on riittävän vaihteleva. Keittiöhenkilöstölle annettiin suurimmaksi osaksi arvosanaksi kiitettävä tai hyvä.
Kouluremontin päätyttyä oppilaat ja henkilöstö siirtyvät ruokailemaan suurempiin tiloihin ja monet nyt negatiivisesti koetut asiat korjaantuvat. Ruokailuhetken pitäisi olla rauhallinen ja siihen käytetty aika tulisi olla pidempi. Ohjaavia opettajia pitäisi saada enemmän ruokailemaan nuorten pariin antamaan esimerkkiä ja rauhoittamaan ruokailutilannetta.