KÄDENTAIDOT-KANSIO: OPAS LASTEN KÄDENTAITOJEN OHJAUKSEEN JA KIERRÄTYSMATERIAALIASKARTELUIHIN
Ritala, Annika (2014)
Ritala, Annika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151386
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opaskansio lasten kädentaitojen kehittymisestä ja ohjauksesta sekä kierrätysmateriaaliaskarteluista Satakunnan ammattikorkeakoulun Porin Palvelukeskus Soteekkiin. Työn lähtökohtana olivat opinnäytetyön tekijän omat havainnot ja kokemukset Soteekki-harjoittelun ajalta sekä aiemmat Soteekkiin tehdyt opinnäytetyöt.
Teoreettinen tieto opinnäytetyöraportissa selventää, mitä kädentaidot ja kierrätysmateriaalien käyttö merkitsevät varhaiskasvatuksessa, ja miten aikuinen voi vaikuttaa lapsen kädentaitojen kehitykseen. Teoreettisessa tiedossa käsiteltiin myös Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden Soteekki-harjoittelun tavoitteita opetussuunnitelmien pohjalta ja opiskelijoiden opetus- ja ohjausosaamisen kehittymistä aiemman Soteekkiin tehdyn opinnäytetyön pohjalta.
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotos on opaskansio. Tutkimusmenetelmänä, jolla pyrittiin selvittämään Kädentaidot – kansion soveltuvuutta, toimi kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen tutkimustyypeistä avoin kyselylomake ja haastattelu. Haastattelun tyyppeinä käytettiin teemahaastattelua ja avointa haastattelua. Teemat muodostuivat kansion sisällön pohjalta. Tutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2013 Palvelukeskus Soteekissa. Silloin harjoittelussa olleet sairaanhoitaja- ja fysioterapiaopiskelijat saivat testikansion testattavaksi. Teemahaastattelu ja avoin haastattelu toteutettiin yhtenä ryhmähaastatteluna. Ryhmähaastattelun avulla saatiin tarkempaa tietoa opaskansion soveltuvuudesta Soteekkiin sekä siitä, mitä opiskelijat toivoivat opaskansion sisältävän.
Ryhmähaastattelun ja opinnäytetyön tekijän omien kokemusten ja havaintojen sekä aiemmin Soteekkiin tehtyjen opinnäytetöiden pohjalta Kädentaidot – kansio tuli sisältämään teoreettista tietoa lapsen kehityksestä ja askarteluohjeita kierrätysmateriaaleista.
Teoreettinen tieto opinnäytetyöraportissa selventää, mitä kädentaidot ja kierrätysmateriaalien käyttö merkitsevät varhaiskasvatuksessa, ja miten aikuinen voi vaikuttaa lapsen kädentaitojen kehitykseen. Teoreettisessa tiedossa käsiteltiin myös Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden Soteekki-harjoittelun tavoitteita opetussuunnitelmien pohjalta ja opiskelijoiden opetus- ja ohjausosaamisen kehittymistä aiemman Soteekkiin tehdyn opinnäytetyön pohjalta.
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotos on opaskansio. Tutkimusmenetelmänä, jolla pyrittiin selvittämään Kädentaidot – kansion soveltuvuutta, toimi kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen tutkimustyypeistä avoin kyselylomake ja haastattelu. Haastattelun tyyppeinä käytettiin teemahaastattelua ja avointa haastattelua. Teemat muodostuivat kansion sisällön pohjalta. Tutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2013 Palvelukeskus Soteekissa. Silloin harjoittelussa olleet sairaanhoitaja- ja fysioterapiaopiskelijat saivat testikansion testattavaksi. Teemahaastattelu ja avoin haastattelu toteutettiin yhtenä ryhmähaastatteluna. Ryhmähaastattelun avulla saatiin tarkempaa tietoa opaskansion soveltuvuudesta Soteekkiin sekä siitä, mitä opiskelijat toivoivat opaskansion sisältävän.
Ryhmähaastattelun ja opinnäytetyön tekijän omien kokemusten ja havaintojen sekä aiemmin Soteekkiin tehtyjen opinnäytetöiden pohjalta Kädentaidot – kansio tuli sisältämään teoreettista tietoa lapsen kehityksestä ja askarteluohjeita kierrätysmateriaaleista.