Imagon ja maineen sekä tuote- ja palveluvalikoiman tunnettuuden selvittäminen : case: Yritys X
Moberg, Lars (2014)
Moberg, Lars
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141345
Tiivistelmä
Yritysten imagon ja maineen merkitys on korostunut vuosikymmenten aikana kilpailullisten tekijöiden vuoksi. Yritykset kilpailevat sekä asiakkaista että pätevästä henkilöstöstä ja hyvä yrityskuva ja maine ovat tässä kilpailussa sekä tärkeää aineetonta pääomaa että merkittävä kilpailuetu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Yritys X:n imagoa sekä yhtiön tuote- ja palveluvalikoiman tunnettuutta. Tutkimuksessa selvitettiin myös Yritys X:n mainetta. Tutkimuksen tavoitteena oli auttaa Yritys X:ää löytämään mahdollisia ongelmakohtia ja kehittämään sen mukaisesti markkinointiviestintäänsä. Tavoitteena oli myös saada ajantasainen katsaus Yritys X:n tarjoamien tuotteiden ja palveluiden tunnettuudesta asiakkaiden keskuudessa ja auttaa siten Yritys X:ää löytämään mahdollisia ongelmakohtia tuote- ja palvelutunnettuudessa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu imagosta ja sen rakentamisesta, maineesta ja maineenhallinnasta sekä tunnettuudesta.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla puhelimitse Yritys X:n pientaloasukkaita. Tutkimusaineisto koostui 103 asiakkaan antamista vastauksista. Tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden mielikuvia Yritys X:stä sekä avoimin kysymyksin että erilaisin väittämin ja vastausvaihtoehdoin.
Tutkimustulosten perusteella Yritys X:n maine ja asiakkaiden kokema palveluiden laatu on kohtuullisen hyvällä tasolla. Yksittäisten tuotteiden ja palveluiden tunnettuuksissa oli suuria eroja, jotka selittyvät paitsi tuote- ja palveluvalikoiman laajuudella niin myös sillä, että sähköyhtiönä Yritys X mielletään hyvin helposti vain ydinpalveluitaan, eli sähkön myyntiä ja siirtoa tarjoavaksi toimijaksi. Myös nopeasti laajentunut tuote- ja palveluvalikoima asettaa haasteita tavoittaa potentiaaliset asiakkaat uusilla liiketoiminta-alueilla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Yritys X:n imagoa sekä yhtiön tuote- ja palveluvalikoiman tunnettuutta. Tutkimuksessa selvitettiin myös Yritys X:n mainetta. Tutkimuksen tavoitteena oli auttaa Yritys X:ää löytämään mahdollisia ongelmakohtia ja kehittämään sen mukaisesti markkinointiviestintäänsä. Tavoitteena oli myös saada ajantasainen katsaus Yritys X:n tarjoamien tuotteiden ja palveluiden tunnettuudesta asiakkaiden keskuudessa ja auttaa siten Yritys X:ää löytämään mahdollisia ongelmakohtia tuote- ja palvelutunnettuudessa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu imagosta ja sen rakentamisesta, maineesta ja maineenhallinnasta sekä tunnettuudesta.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla puhelimitse Yritys X:n pientaloasukkaita. Tutkimusaineisto koostui 103 asiakkaan antamista vastauksista. Tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden mielikuvia Yritys X:stä sekä avoimin kysymyksin että erilaisin väittämin ja vastausvaihtoehdoin.
Tutkimustulosten perusteella Yritys X:n maine ja asiakkaiden kokema palveluiden laatu on kohtuullisen hyvällä tasolla. Yksittäisten tuotteiden ja palveluiden tunnettuuksissa oli suuria eroja, jotka selittyvät paitsi tuote- ja palveluvalikoiman laajuudella niin myös sillä, että sähköyhtiönä Yritys X mielletään hyvin helposti vain ydinpalveluitaan, eli sähkön myyntiä ja siirtoa tarjoavaksi toimijaksi. Myös nopeasti laajentunut tuote- ja palveluvalikoima asettaa haasteita tavoittaa potentiaaliset asiakkaat uusilla liiketoiminta-alueilla.