Mielikuvien ja viestinnän vaikutus osto- ja kuluttajakäyttäytymiseen
Vinkka, Henrietta (2013)
Vinkka, Henrietta
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141300
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli POP Pankki -ryhmään kuuluva Reisjärven Osuuspankki ja sen sivukonttori Haapajärvellä. Työn tavoite oli selvittää, millaisia mielikuvia Haapajärven kaupungin asukkailla on Haapajärven POP Pankista ja miten näihin mielikuviin voidaan vaikuttaa. Tutkimusongelmana oli, miten mielikuvat ja viestintä vaikuttavat osto- ja kuluttajakäyttäytymiseen. Alaongelmia olivat, mitkä tekijät vaikuttavat mielikuvien muokkautumiseen ja miten yritys voi vaikuttaa mielikuvien syntymiseen. Teoriaperusta käsitteli mielikuvia ja niiden syntymistä sekä sitä, miten viestintä ja markkinointi auttavat yritystä muokkaamaan ja luomaan mielikuvia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta. Tutkimuksessa keskityttiin nimenomaan Haapajärven POP Pankkiin, jolloin Reisjärven pääkonttoria ei otettu lainkaan huomioon. Tutkimusta varten pyydettiin 215 henkilöä vastaamaan kyselyyn, jossa kysyttiin heidän näkemyksiään Haapajärven POP Pankista, sen toiminnasta ja asiakkaista. Henkilöt valittiin satunnaisotannalla Haapajärvellä järjestetyillä paikallismessuilla keväällä 2013.
Vastaajista 80 prosenttia ei ollut POP Pankki Haapajärven asiakkaita, joten tutkimuksen tulokset kertoivat Haapajärven alueen asukkaiden mielikuvista. Tutkimuksen mukaan Haapajärven POP Pankkia ei tunneta kovin hyvin, mutta siitä on muodostettu positiivisia mielikuvia. Paikallisuus ja kotimaisuus sekä ystävällinen palvelu olivat asioita, jotka yhdistettiin Haapajärven POP Pankkiin. Konttorin tyypillisten asiakkaiden miellettiin olevan useimmin eläkeläisiä tai henkilöitä, jotka ovat jo asettuneet aloilleen. Tärkeimmäksi viestinnäksi pankin kannalta nousivat erilaiset mainokset, mutta pankin valintaan mainokset eivät vastaajien mukaan vaikuta. Tärkeimpiä pankin valintaan liittyviä vaikuttimia olivat konttorin sijainti ja perheen ja ystävien suositukset.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta. Tutkimuksessa keskityttiin nimenomaan Haapajärven POP Pankkiin, jolloin Reisjärven pääkonttoria ei otettu lainkaan huomioon. Tutkimusta varten pyydettiin 215 henkilöä vastaamaan kyselyyn, jossa kysyttiin heidän näkemyksiään Haapajärven POP Pankista, sen toiminnasta ja asiakkaista. Henkilöt valittiin satunnaisotannalla Haapajärvellä järjestetyillä paikallismessuilla keväällä 2013.
Vastaajista 80 prosenttia ei ollut POP Pankki Haapajärven asiakkaita, joten tutkimuksen tulokset kertoivat Haapajärven alueen asukkaiden mielikuvista. Tutkimuksen mukaan Haapajärven POP Pankkia ei tunneta kovin hyvin, mutta siitä on muodostettu positiivisia mielikuvia. Paikallisuus ja kotimaisuus sekä ystävällinen palvelu olivat asioita, jotka yhdistettiin Haapajärven POP Pankkiin. Konttorin tyypillisten asiakkaiden miellettiin olevan useimmin eläkeläisiä tai henkilöitä, jotka ovat jo asettuneet aloilleen. Tärkeimmäksi viestinnäksi pankin kannalta nousivat erilaiset mainokset, mutta pankin valintaan mainokset eivät vastaajien mukaan vaikuta. Tärkeimpiä pankin valintaan liittyviä vaikuttimia olivat konttorin sijainti ja perheen ja ystävien suositukset.