Huipun uudet vaatteet : Työvaatetus tarjoilijoille
Toivanen, Hanna (2013)
Toivanen, Hanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141293
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään Puijon Tornin ja Puijon Majan uusia työvaatteita ja niiden hankintaprosessia. Työvaatteiden uusiminen oli osa Puijon tornin 50-vuotis juhlavuotta. Työn tavoitteena oli saada Puijon ravintoloihin toimivat ja imagoa tukevat työvaatteet.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytetään Pirkko Anttilan realistista evaluaatiota ja tiedonhankinnan muotoina ovat myös havainnointi ja haastattelu. Työssä tutustutaan Puijoon yrityksenä ja käydään läpi nykyisten työvaatteiden kehitystarpeet. Työssä tutustutaan myös tarjoilijan ammattiin ja työnkuvaan.
Teoriaosuudessa kerrotaan työvaatteiden luokittelusta, työvaatteiden historiasta Suomessa 1800-luvulta eteenpäin sekä työvaatteista nykyään. Osuudessa myös käydään läpi työvaateyrityksiä, jotka tekevät yksilöllisiä muutoksia valmismallistoihinsa sekä suunnittelevat yrityksille omia työvaatemallistoja. Kappaleessa kerrotaan myös työvaatteen ominaisuuksista: Lämpöviihtyvyydestä, materiaaleista ja standardeista sekä mitoituksesta.
Imagoa käsittelevässä kappaleessa käydään läpi imagoa ja sen vaikutusta yritykseen yleisesti ja kuinka imago vaikuttaa myös ravintolan toimintaan ja varsinkin työvaatteisiin.
Suunnitteluprosessissa käydään läpi työnkulku alusta loppuun, avataan tutkimustekniikoita ja niiden tuloksia. Kappaleessa esitellään valituiksi tulleet työvaatteet sekä kerrotaan myös juomateollisuudesta ja heidän sponsoroinnistaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytetään Pirkko Anttilan realistista evaluaatiota ja tiedonhankinnan muotoina ovat myös havainnointi ja haastattelu. Työssä tutustutaan Puijoon yrityksenä ja käydään läpi nykyisten työvaatteiden kehitystarpeet. Työssä tutustutaan myös tarjoilijan ammattiin ja työnkuvaan.
Teoriaosuudessa kerrotaan työvaatteiden luokittelusta, työvaatteiden historiasta Suomessa 1800-luvulta eteenpäin sekä työvaatteista nykyään. Osuudessa myös käydään läpi työvaateyrityksiä, jotka tekevät yksilöllisiä muutoksia valmismallistoihinsa sekä suunnittelevat yrityksille omia työvaatemallistoja. Kappaleessa kerrotaan myös työvaatteen ominaisuuksista: Lämpöviihtyvyydestä, materiaaleista ja standardeista sekä mitoituksesta.
Imagoa käsittelevässä kappaleessa käydään läpi imagoa ja sen vaikutusta yritykseen yleisesti ja kuinka imago vaikuttaa myös ravintolan toimintaan ja varsinkin työvaatteisiin.
Suunnitteluprosessissa käydään läpi työnkulku alusta loppuun, avataan tutkimustekniikoita ja niiden tuloksia. Kappaleessa esitellään valituiksi tulleet työvaatteet sekä kerrotaan myös juomateollisuudesta ja heidän sponsoroinnistaan.