Kuvat osaksi arkea: Kuvien käytön kehittäminen päiväkodin lapsiryhmässä
Alanko, Elisa (2014)
Alanko, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401131250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401131250
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kuvien käyttöä vantaalaisen päiväkodin 3-5 -vuotiaiden lasten ryhmässä. Tavoitteena oli luoda päiväkotiryhmään toimivia ja luontevia tapoja käyttää kuvia selkeyttämään arjen kulkua ja toimintoja sekä tukemaan vuorovaikutustilanteita. Kuvien käytöstä haluttiin myös pysyvä toimintamenetelmä päiväkodin arkeen, joten toteutuksessa huomio kiinnittyi myös menetelmän juurruttamiseen vaikuttaviin tekijöihin.
Lähtökohtana opinnäytetyössä oli ajatus, että kuvien käytöstä hyötyvät kaikki lapset. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen päiväkodin kuvallista ympäristöä oppimisen tukena sekä sitä, miksi ja miten päiväkodissa voi kuvia käyttää. Lisäksi tarkastelen juurruttamista kehittämistyössä sekä kehittämistyötä prosessina.
Tein työntekijöille alkukartoitushaastattelun kuvien käytön tarpeista. Alussa myös valokuvasin ryhmän kuvallista ympäristöä. Laadin kuvat esiin nousseiden tarpeiden pohjalta ja omia ideoita hyödyntäen. Työntekijät käyttivät kuvia noin kuukauden ajan. Kuvien käytön reflektoinnin tueksi laadin havainnointilomakkeen, johon työntekijät kirjasivat kuvien käytön antamia merkityksiä. Lopuksi kävimme arviointikeskustelun, jossa tuli esille työntekijöiden arvio kehittämistyön onnistuneisuudesta, kuvien käyttöönotosta sekä niiden tuomista vaikutuksista. Kysyin myös lapsilta heidän mielipiteitään kuvista.
Kehittämistyön myötä työntekijöiden kuvien käyttö ja tietoisuus uusista kuvienkäyttötilanteista lisääntyi. Työntekijät olivat pystyneet vähentämään muun muassa asioiden toistamista sanallisesti. Havainnointilomakkeista ilmeni, että kuvat ovat toimineet myös ryhmän hallintaa helpottavana tekijänä sekä vaikuttaneet rauhoittavasti erilaisissa tilanteissa. Lasten mielipiteet kuvista olivat pääosin myönteisiä. Erityisesti he pitivät kuvista, jotka jollain tavalla edistivät heidän osallisuuttaan.
Kehittämistyölle asetetut odotukset ja tavoitteet täyttyivät. Työntekijöiden sitoutuneisuus sekä heidän kokema tarve kuvien käytölle antoivat hyvän pohjan työmenetelmän juurtumiselle lapsiryhmässä ja päiväkodissa.
Lähtökohtana opinnäytetyössä oli ajatus, että kuvien käytöstä hyötyvät kaikki lapset. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen päiväkodin kuvallista ympäristöä oppimisen tukena sekä sitä, miksi ja miten päiväkodissa voi kuvia käyttää. Lisäksi tarkastelen juurruttamista kehittämistyössä sekä kehittämistyötä prosessina.
Tein työntekijöille alkukartoitushaastattelun kuvien käytön tarpeista. Alussa myös valokuvasin ryhmän kuvallista ympäristöä. Laadin kuvat esiin nousseiden tarpeiden pohjalta ja omia ideoita hyödyntäen. Työntekijät käyttivät kuvia noin kuukauden ajan. Kuvien käytön reflektoinnin tueksi laadin havainnointilomakkeen, johon työntekijät kirjasivat kuvien käytön antamia merkityksiä. Lopuksi kävimme arviointikeskustelun, jossa tuli esille työntekijöiden arvio kehittämistyön onnistuneisuudesta, kuvien käyttöönotosta sekä niiden tuomista vaikutuksista. Kysyin myös lapsilta heidän mielipiteitään kuvista.
Kehittämistyön myötä työntekijöiden kuvien käyttö ja tietoisuus uusista kuvienkäyttötilanteista lisääntyi. Työntekijät olivat pystyneet vähentämään muun muassa asioiden toistamista sanallisesti. Havainnointilomakkeista ilmeni, että kuvat ovat toimineet myös ryhmän hallintaa helpottavana tekijänä sekä vaikuttaneet rauhoittavasti erilaisissa tilanteissa. Lasten mielipiteet kuvista olivat pääosin myönteisiä. Erityisesti he pitivät kuvista, jotka jollain tavalla edistivät heidän osallisuuttaan.
Kehittämistyölle asetetut odotukset ja tavoitteet täyttyivät. Työntekijöiden sitoutuneisuus sekä heidän kokema tarve kuvien käytölle antoivat hyvän pohjan työmenetelmän juurtumiselle lapsiryhmässä ja päiväkodissa.