Koululaisen fyysinen aktiivisuus ja kehonhallinta : Kehotunnin tausta-aineisto KSTHKY:n fysioterapeuteille
Hjulgren, Anitta (2014)
Hjulgren, Anitta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401131229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401131229
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tausta-aineiston kokoaminen fysioterapeutin koululaisille pitämään keholuentoon. Materiaali tuotettiin Keski-Satakunnan terveydenhuollon kuntayhtymän käyttöön. Kuntayhtymä kattaa Harjavallan, Kokemäen, Nakkilan, Eu-rajoen ja Luvian kunnat. Pyyntö tausta-aineiston päivittämiseen opinnäytetyönä tuli Harjavallan terveysasemalta. Luennon kohderyhmänä tulevat olemaan 3-4-luokan lapset.
Tausta-aineiston kokoaminen aloitettiin keväällä 2013. Materiaalin sisältö valittiin yhteyshenkilönä toimivan fysioterapeutin mielipiteitä kuunnellen ja materiaaliin teh-tiin pieniä muutoksia hänen ehdotuksestaan syksyn 2013 aikana.
Prosessin aikana luento laajeni ryhtinäkökulmasta kehotunniksi, joka käsittelee laa-jemmin lasten fyysistä hyvinvointia. Aineiston pääaiheita ovat fyysinen aktiivisuus ja kehonhallinta. Fyysisen aktiivisuuden osuus sisältää tietoa lasten tämänhetkisestä aktiivisuudesta ja sen kehityssuunnasta ja lapsille laadituista liikuntasuosituksista. Kehonhallinnan osuus käsittelee ryhtiä ja huomioi ergonomiaa koulussa, istuma-asentoa ja asennon vaihtelua ja tauotusta.
Materiaali on tarkoitettu ensisijaisesti yhteistyötahon fysioterapeuttien käyttöön. Tausta-aineisto sisältää uusimpiin tutkimuksiin pohjautuvaa teoriatietoa ja lähteitä, joista tietoa tarvittaessa löytyy lisää. Teorian lisäksi aineisto sisältää esimerkkitehtä-viä ja havainnollistavia kuvia, joita fysioterapeutti voi luennossaan hyödyntää.
Tulevaisuudessa materiaalia voi laajentaa käsittelemään myös ravinnon ja unen vai-kutuksista lasten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Lisäksi voisi pohtia missä lapset voivat liikkua ja mistä he saavat tietoa liikuntamahdollisuuksista.
Tausta-aineiston kokoaminen aloitettiin keväällä 2013. Materiaalin sisältö valittiin yhteyshenkilönä toimivan fysioterapeutin mielipiteitä kuunnellen ja materiaaliin teh-tiin pieniä muutoksia hänen ehdotuksestaan syksyn 2013 aikana.
Prosessin aikana luento laajeni ryhtinäkökulmasta kehotunniksi, joka käsittelee laa-jemmin lasten fyysistä hyvinvointia. Aineiston pääaiheita ovat fyysinen aktiivisuus ja kehonhallinta. Fyysisen aktiivisuuden osuus sisältää tietoa lasten tämänhetkisestä aktiivisuudesta ja sen kehityssuunnasta ja lapsille laadituista liikuntasuosituksista. Kehonhallinnan osuus käsittelee ryhtiä ja huomioi ergonomiaa koulussa, istuma-asentoa ja asennon vaihtelua ja tauotusta.
Materiaali on tarkoitettu ensisijaisesti yhteistyötahon fysioterapeuttien käyttöön. Tausta-aineisto sisältää uusimpiin tutkimuksiin pohjautuvaa teoriatietoa ja lähteitä, joista tietoa tarvittaessa löytyy lisää. Teorian lisäksi aineisto sisältää esimerkkitehtä-viä ja havainnollistavia kuvia, joita fysioterapeutti voi luennossaan hyödyntää.
Tulevaisuudessa materiaalia voi laajentaa käsittelemään myös ravinnon ja unen vai-kutuksista lasten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Lisäksi voisi pohtia missä lapset voivat liikkua ja mistä he saavat tietoa liikuntamahdollisuuksista.