SOSIAALINEN ESTEETTÖMYYS ALAKOULUIKÄISTEN LASTEN NÄKÖKULMASTA - VERKKO-OPETUSPAKETIN KEHITTÄMINEN KAIKILLE.FI-SIVUSTOLLE
Rantanen, Ritva (2014)
Rantanen, Ritva
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401111207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401111207
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Satakunnan ammattikorkeakoulun ”interaktiivinen verkko-oppimisympäristö: kaikille.fi” – hankkeelle alakouluikäisille suunnattu verkko-opetuspaketti, jota opettajat ja muut sivuston käyttäjät voivat hyödyntää sosiaalisen esteettömyyden edistämisessä. Tavoitteena oli kartoittaa alakouluikäisten lasten kokemuksia sosiaalisesta esteettömyydestä sekä tuottaa siitä uutta tietoa lasten näkökulmasta.
Esteettömässä sosiaalisessa ympäristössä kaikkiin ihmisiin suhtaudutaan myönteisesti. Myönteinen suhtautuminen edistää yhteiskuntaan osallistumista ja osallisuutta sekä luo kaikille mahdollisuuden toimintaan. Varsinkin lasten mahdollisuudet päättää itseään koskevista asioista jäävät yhteiskunnassa usein huomioimatta. Eriarvoisuuden vähentämiseksi lasten osallistumisen ja osallisuuden mahdollisuudet olisi turvattava lasten kuulemisella heitä koskevassa päätöksenteossa. Jotta osataan tunnistaa lasten tarpeita ja toiveita, on tutkimusta tehtävä myös lasten parissa.
Kehittämismenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta, koska se antoi mahdollisuuden tulkita lasten kokemaa todellisuutta, tuottaa uutta tietoa, ja sen avulla voitiin kehittää konstruktio, nettiopetuspaketti. Konstruktiivisessa tutkimusotteessa on kyse uudenkaltaisen todellisuuden rakentamisesta erityisesti tutkimustiedon poh-jalta, ja siinä pyritään käytännönläheiseen ongelmanratkaisuun luomalla jokin uusi konkreettinen tuotos. Aineistonkeruu toteutettiin avoimella kyselyllä ja learning café -menetelmällä.
Tutkimustulosten perusteella sosiaalisen esteettömyyden päätekijöiksi alakouluikäisten lasten näkökulmasta nostettiin yhteisön asenteet, osallisuus ja osallistuminen, toisen asemaan asettuminen, yhdenvertaisuus ja erilaisuuden hyväksyminen. Näiden alle löydettiin useita osatekijöitä, joiden avulla voidaan edistää sosiaalista esteettömyyttä. Kehittämistyön tuotoksena luotiin verkko-opetuspaketti, joka on esimerkki siitä, miten lasten näkökulmasta voidaan kehittää palveluja ja joka on tulevaisuudessa osa Satakunnan ammattikorkeakoulun laaja-alaista esteettömyyttä käsittelevää kaikille.fi - sivustoa.
Esteettömässä sosiaalisessa ympäristössä kaikkiin ihmisiin suhtaudutaan myönteisesti. Myönteinen suhtautuminen edistää yhteiskuntaan osallistumista ja osallisuutta sekä luo kaikille mahdollisuuden toimintaan. Varsinkin lasten mahdollisuudet päättää itseään koskevista asioista jäävät yhteiskunnassa usein huomioimatta. Eriarvoisuuden vähentämiseksi lasten osallistumisen ja osallisuuden mahdollisuudet olisi turvattava lasten kuulemisella heitä koskevassa päätöksenteossa. Jotta osataan tunnistaa lasten tarpeita ja toiveita, on tutkimusta tehtävä myös lasten parissa.
Kehittämismenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta, koska se antoi mahdollisuuden tulkita lasten kokemaa todellisuutta, tuottaa uutta tietoa, ja sen avulla voitiin kehittää konstruktio, nettiopetuspaketti. Konstruktiivisessa tutkimusotteessa on kyse uudenkaltaisen todellisuuden rakentamisesta erityisesti tutkimustiedon poh-jalta, ja siinä pyritään käytännönläheiseen ongelmanratkaisuun luomalla jokin uusi konkreettinen tuotos. Aineistonkeruu toteutettiin avoimella kyselyllä ja learning café -menetelmällä.
Tutkimustulosten perusteella sosiaalisen esteettömyyden päätekijöiksi alakouluikäisten lasten näkökulmasta nostettiin yhteisön asenteet, osallisuus ja osallistuminen, toisen asemaan asettuminen, yhdenvertaisuus ja erilaisuuden hyväksyminen. Näiden alle löydettiin useita osatekijöitä, joiden avulla voidaan edistää sosiaalista esteettömyyttä. Kehittämistyön tuotoksena luotiin verkko-opetuspaketti, joka on esimerkki siitä, miten lasten näkökulmasta voidaan kehittää palveluja ja joka on tulevaisuudessa osa Satakunnan ammattikorkeakoulun laaja-alaista esteettömyyttä käsittelevää kaikille.fi - sivustoa.