Sähköisten ETF-palvelujen kehittäminen : Case: Nordnet
Lönnqvist, Rolf (2014)
Lönnqvist, Rolf
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401091162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401091162
Tiivistelmä
Pankkien palvelukanavat ovat laajentuneet perinteisten konttorien lisäksi myös sähköisiin pal-velukanaviin. Internetin pankkipalvelut ohjaavat kuluttajia yhä etenevissä määrin verkkoon ja itsepalvelupisteille. Tämä on synnyttänyt uudenlaisia verkossa toimivia nettipankkeja, joista osa on erikoistunut sijoittamiseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Nordnet-pankin ETF-palvelun (Exchange Traded Fund) kehittämismahdollisuuksia. Tutkimuksessa selvitettiin, mikä palvelussa on ollut tähän asti hyvää ja mitä ominaisuuksia palveluun toivottaisiin tulevaisuudessa.
Palvelut ovat aineettomia prosesseja, joiden kehityksessä asiakkaat ovat keskeisessä roolissa. Palvelujen kehittäminen edellyttää arkipäivän ongelmiin pohjautuvaa tietoa asiakkailta. Vuo-rovaikutteinen palvelun kehitys luo uusia palveluinnovaatioita, joiden avulla voidaan vastata asiakkaiden tarpeisiin. Onnistuessaan tarpeiden täyttämisessä yritykset saavat uusia asiakkaita palvelun käyttäjiksi ja asiakastyytyväisyys paranee.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin asiakkaan tärkeys palvelua kehitettäessä. Tarkoituksena oli löytää tietoa ja ymmärrystä siitä, mitä asiakas arvostaa ETF-palvelua käyttäessään. Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsiteltiin palvelujen kehittämistä ja niiden hyödyntämistä sähköisissä verkkopalveluissa. Teoriaosuudessa esiteltiin myös yleisesti sijoituspalveluyritysten sähköistä liiketoimintaa ja niiden palveluja Internetissä.
Työn empiirinen osa koostui ryhmähaastatteluista, jotka suoritettiin laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Työssä lähteinä käytettiin kirjallisuutta, elektronisia lähteitä sekä haastatteluja.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että palvelun käyttäjät olivat tyytyväisiä Nordnetin ETF-palveluun, mutta kehitettävääkin löytyi. Osa palvelun toiminnoista ei vastannut täysin sijoittajien tarpeisiin ja palveluja tulisikin parantaa. Sähköisen liiketoiminnan nopea kehitys ja siinä mukana pysyminen on nykyajan yrityksille haastavaa, sillä uudet teknologiat ja innovaatiot syntyvät nopeammin kuin edes huomataan.
Palvelut ovat aineettomia prosesseja, joiden kehityksessä asiakkaat ovat keskeisessä roolissa. Palvelujen kehittäminen edellyttää arkipäivän ongelmiin pohjautuvaa tietoa asiakkailta. Vuo-rovaikutteinen palvelun kehitys luo uusia palveluinnovaatioita, joiden avulla voidaan vastata asiakkaiden tarpeisiin. Onnistuessaan tarpeiden täyttämisessä yritykset saavat uusia asiakkaita palvelun käyttäjiksi ja asiakastyytyväisyys paranee.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin asiakkaan tärkeys palvelua kehitettäessä. Tarkoituksena oli löytää tietoa ja ymmärrystä siitä, mitä asiakas arvostaa ETF-palvelua käyttäessään. Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsiteltiin palvelujen kehittämistä ja niiden hyödyntämistä sähköisissä verkkopalveluissa. Teoriaosuudessa esiteltiin myös yleisesti sijoituspalveluyritysten sähköistä liiketoimintaa ja niiden palveluja Internetissä.
Työn empiirinen osa koostui ryhmähaastatteluista, jotka suoritettiin laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Työssä lähteinä käytettiin kirjallisuutta, elektronisia lähteitä sekä haastatteluja.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että palvelun käyttäjät olivat tyytyväisiä Nordnetin ETF-palveluun, mutta kehitettävääkin löytyi. Osa palvelun toiminnoista ei vastannut täysin sijoittajien tarpeisiin ja palveluja tulisikin parantaa. Sähköisen liiketoiminnan nopea kehitys ja siinä mukana pysyminen on nykyajan yrityksille haastavaa, sillä uudet teknologiat ja innovaatiot syntyvät nopeammin kuin edes huomataan.