Tapahtumakiertuekonseptin kehityssuunnitelma Case: Official Partners
Eerola, Linnea (2014)
Eerola, Linnea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401091161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401091161
Tiivistelmä
Levi Events Oy on tapahtumayhtiö, joka vastaa Levillä kisa- ja tapahtumajärjestelyistä. Yhtiön tavoitteena on lisätä alueellista myyntiä ja näin tapahtumien avulla luodaan kysyntää Levin matkailukeskukselle.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli laatia Official Partners of Levin yhteistyökumppaneille tapah-tumakiertuekonseptin kehityssuunnitelma. Kehityssuunnitelma pitää sisällään tapahtumakiertueen suunnitelman ja ideoita kaupallistamisen keinoiksi. Tutkimuksen kohteena oli Levillä lanseerattu yhteistyökumppaniverkosto Official Partners of Levi ja tapahtumayhtiö Levi Events.
Tarve kehittämistyölle syntyi ajatuksesta järjestää tapahtumakiertue Suomen keskeisimmissä kaupungeissa, joissa tapahtumakiertueen tavoitteena on lisätä tunnettuutta ja näkyvyyttä Levi Eventsistä ja Official Partners of Levi yhteistyökumppaneista.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee tapahtumamarkkinointia sekä tapahtuman suunnittelun kannalta keskeisiä asioita. Teoriaosuutta seuraa tutkimus, tulosten analysointi ja työn toiminnallinen osio ideasta tapahtumakiertueeksi sekä johtopäätökset.
Tutkimuksessa selvitettiin Official Partners of Levi yhteistyökonseptin tarpeiden, mielikuvien ja tunnettuuden tilannetta. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa keskityttiin Levi Eventsiin ja tämän ydintoimintoon Official Partners of Levi yhteistyökonseptiin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysia, benchmarkingia sekä teemahaastattelua. Dokumenttianalyysissa perehdyttiin Levillä tehtyyn pohjatutkimukseen, benchmarkingissa tapahtumakiertueisiin sekä tapahtuma-alan kilpailijayrityksiin. Teemahaastattelu toteutettiin tukimenetelmänä antamaan opinnäytetyölle tapahtuma-alan yritysten asiantuntijanäkökulmia. Teemahaastattelut suoritettiin tapahtuma-alan asiantuntijayrityksille sekä yhdelle Official Partners of Levin yhteistyökonseptin asiantuntijalle.
Tutkimuksen avulla saatiin tarvittava pohjatieto lopullisen tapahtumakiertueen suunnitelman kehittämiselle sekä ideoiden luomiselle. Tutkimustulosten yhteenvedon perusteella voidaan todeta, että tapahtumakiertueessa halutaan toteutuvan elämyksellisyys, kokemuksellisuus sekä ihmisten välinen vuorovaikutus. Kehittyvän digitalisoitumisen myötä törmätään haasteisiin ja mahdollisuuksiin tapahtuma-alalla.
Tutkimuksen avulla Levi Eventsille luotiin lähtökohdat tapahtumakiertuekonseptisuunnitelmasta ja kehitysideoista. Ajatuksena oli luoda perusteellinen pohja tapahtumayhtiö Levi Eventsille, joka voi tulevaisuudessa jatkojalostaa ja kehittää kehityssuunnitelmaa sekä ideoita haluamallaan tavalla. Suunnitellun konseptin avulla tapahtumakiertueesta tulee kopioitava, mikä mahdollistaa sen, että Levi ja yhteistyökumppanit voivat käyttää sitä myöhemmin uudestaan. Levi Events Ltd is an event company, whose responsibilities are the competition and event arrangements at Levi. Levi Event's main objectives are to increase regional sales and create demand for the events to the Levi tourist attractions.
The purpose of this thesis project was to produce an event tour outline development plan for the Official Partners of Levi in the cooperation nexus. The development plan includes the tour outline plan and ideas for commercialization. The research subjects where the Official Partners of Levi and the event company Levi Events.
The need for this research was born from the thought to arrange an event tour in Finland’s greatest cities, where the goals for the event tour are to increase knowledge and coverage of Levi Events and the Official Partners of Levi.
The theoretical base of the thesis consists of event marketing and essential issues considering event planning. After the theoretical base the study moves on to the empirical research, results and the functional part of the idea of the event tour, and finally the conclusions.
The research clarifies the needs, associations and level of knowledge regarding the Official Partners of Levi. The study was conducted as a case study that concentrated on Levi Events and its main function as the partner in the cooperation concept, the Official Partners of Levi.
The research methods included documentation analysis, benchmarking and theme interviews. The purpose of the documentation analysis was to become familiar with the ground survey done at Levi. The benchmarking methods were used to get ideas from other event tours and competitor event companies. The theme interviews were conducted from the event trade expert’s perspectives and one interview with an Official Partners of Levi expert.
The research provided the necessary basis for the planning and development of the final event tour. The summary of the results concluded that the event tour should consist of experiences and interaction.
The research helped to create the basis for the event tour concept plan and development ideas. Levi Events and the Official Partners of Levi have the readiness to upgrade and implement the event tour. By creating a rigorous base for the event tours plan, it can be adapted and further developed in the future.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli laatia Official Partners of Levin yhteistyökumppaneille tapah-tumakiertuekonseptin kehityssuunnitelma. Kehityssuunnitelma pitää sisällään tapahtumakiertueen suunnitelman ja ideoita kaupallistamisen keinoiksi. Tutkimuksen kohteena oli Levillä lanseerattu yhteistyökumppaniverkosto Official Partners of Levi ja tapahtumayhtiö Levi Events.
Tarve kehittämistyölle syntyi ajatuksesta järjestää tapahtumakiertue Suomen keskeisimmissä kaupungeissa, joissa tapahtumakiertueen tavoitteena on lisätä tunnettuutta ja näkyvyyttä Levi Eventsistä ja Official Partners of Levi yhteistyökumppaneista.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee tapahtumamarkkinointia sekä tapahtuman suunnittelun kannalta keskeisiä asioita. Teoriaosuutta seuraa tutkimus, tulosten analysointi ja työn toiminnallinen osio ideasta tapahtumakiertueeksi sekä johtopäätökset.
Tutkimuksessa selvitettiin Official Partners of Levi yhteistyökonseptin tarpeiden, mielikuvien ja tunnettuuden tilannetta. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa keskityttiin Levi Eventsiin ja tämän ydintoimintoon Official Partners of Levi yhteistyökonseptiin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysia, benchmarkingia sekä teemahaastattelua. Dokumenttianalyysissa perehdyttiin Levillä tehtyyn pohjatutkimukseen, benchmarkingissa tapahtumakiertueisiin sekä tapahtuma-alan kilpailijayrityksiin. Teemahaastattelu toteutettiin tukimenetelmänä antamaan opinnäytetyölle tapahtuma-alan yritysten asiantuntijanäkökulmia. Teemahaastattelut suoritettiin tapahtuma-alan asiantuntijayrityksille sekä yhdelle Official Partners of Levin yhteistyökonseptin asiantuntijalle.
Tutkimuksen avulla saatiin tarvittava pohjatieto lopullisen tapahtumakiertueen suunnitelman kehittämiselle sekä ideoiden luomiselle. Tutkimustulosten yhteenvedon perusteella voidaan todeta, että tapahtumakiertueessa halutaan toteutuvan elämyksellisyys, kokemuksellisuus sekä ihmisten välinen vuorovaikutus. Kehittyvän digitalisoitumisen myötä törmätään haasteisiin ja mahdollisuuksiin tapahtuma-alalla.
Tutkimuksen avulla Levi Eventsille luotiin lähtökohdat tapahtumakiertuekonseptisuunnitelmasta ja kehitysideoista. Ajatuksena oli luoda perusteellinen pohja tapahtumayhtiö Levi Eventsille, joka voi tulevaisuudessa jatkojalostaa ja kehittää kehityssuunnitelmaa sekä ideoita haluamallaan tavalla. Suunnitellun konseptin avulla tapahtumakiertueesta tulee kopioitava, mikä mahdollistaa sen, että Levi ja yhteistyökumppanit voivat käyttää sitä myöhemmin uudestaan.
The purpose of this thesis project was to produce an event tour outline development plan for the Official Partners of Levi in the cooperation nexus. The development plan includes the tour outline plan and ideas for commercialization. The research subjects where the Official Partners of Levi and the event company Levi Events.
The need for this research was born from the thought to arrange an event tour in Finland’s greatest cities, where the goals for the event tour are to increase knowledge and coverage of Levi Events and the Official Partners of Levi.
The theoretical base of the thesis consists of event marketing and essential issues considering event planning. After the theoretical base the study moves on to the empirical research, results and the functional part of the idea of the event tour, and finally the conclusions.
The research clarifies the needs, associations and level of knowledge regarding the Official Partners of Levi. The study was conducted as a case study that concentrated on Levi Events and its main function as the partner in the cooperation concept, the Official Partners of Levi.
The research methods included documentation analysis, benchmarking and theme interviews. The purpose of the documentation analysis was to become familiar with the ground survey done at Levi. The benchmarking methods were used to get ideas from other event tours and competitor event companies. The theme interviews were conducted from the event trade expert’s perspectives and one interview with an Official Partners of Levi expert.
The research provided the necessary basis for the planning and development of the final event tour. The summary of the results concluded that the event tour should consist of experiences and interaction.
The research helped to create the basis for the event tour concept plan and development ideas. Levi Events and the Official Partners of Levi have the readiness to upgrade and implement the event tour. By creating a rigorous base for the event tours plan, it can be adapted and further developed in the future.