"No mut tungenttiin heti tonne korjaamoon" : Korjaamo-hankkeen merkitys ammatillisten opintojen edistymisessä
Maijala, Kaisa; Himanka, Milla (2013)
Maijala, Kaisa
Himanka, Milla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401091138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401091138
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Korjaamo-hankkeen merkitystä ammatillisten opintojen edistymisen suhteen. Tutkimuksessa kuvataan ohjausta saaneiden nuorten kokemuksia heidän saamastaan avusta ja tuesta arjen ja opintojen suhteen. Tutkimukseen osallistuneet nuoret opiskelivat Tampereen seudun ammattiopiston Hervannan toimipisteen eri aloilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin Korjaamo-hankkeen merkitys ammatillisten opintojen edistymisessä hankkeen toiminnan jatkosta ja rahoituksesta päättävälle tasolle.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena yhteistyössä Korjaamo-hankkeen työntekijöiden kanssa. Tutkimuksessa käytettiin soveltaen BIKVA-menetelmää ja luovia menetelmiä. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. BIKVA toteutettiin kolmitasoisena haastatteluketjuna. Saatu aineisto ana-lysoitiin ennen siirtymistä seuraavalle tasolle. Tutkimukseen osallistui kahdeksan nuorta, seitsemän kehittämisryhmän jäsentä sekä kaksi Tampereen kaupungin osaamis- ja elinkeinolautakunnan jäsentä.
Hankkeessa mukana olleet nuoret olivat tyytyväisiä saamaansa tukeen ja apuun. Tutki-mukseen osallistuneet nuoret tarvitsivat tukea opiskelussa sekä henkilökohtaisessa elämässään. Tuloksista nousi esiin arjen merkitys vaikuttavana tekijänä nuoren elämän kaikilla osa-alueilla. Arkielämän haasteet voivat haastateltavien mukaan heikentää motivaatiota opiskeluun. Tutkimus osoittaa ohjaajien tarpeellisuuden ammatillisessa koulutuksessa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat nuorten opiskeluiden ja arjen tukemisen merkityksen. Koulumaailmassa tarvitaan entistä enemmän sosiaalialan osaamista. Lisäksi yksilöllisten opintopolkujen luominen on tarpeellista ja ammatillisen koulutuksen rakenteiden tulee olla joustavampia.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena yhteistyössä Korjaamo-hankkeen työntekijöiden kanssa. Tutkimuksessa käytettiin soveltaen BIKVA-menetelmää ja luovia menetelmiä. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. BIKVA toteutettiin kolmitasoisena haastatteluketjuna. Saatu aineisto ana-lysoitiin ennen siirtymistä seuraavalle tasolle. Tutkimukseen osallistui kahdeksan nuorta, seitsemän kehittämisryhmän jäsentä sekä kaksi Tampereen kaupungin osaamis- ja elinkeinolautakunnan jäsentä.
Hankkeessa mukana olleet nuoret olivat tyytyväisiä saamaansa tukeen ja apuun. Tutki-mukseen osallistuneet nuoret tarvitsivat tukea opiskelussa sekä henkilökohtaisessa elämässään. Tuloksista nousi esiin arjen merkitys vaikuttavana tekijänä nuoren elämän kaikilla osa-alueilla. Arkielämän haasteet voivat haastateltavien mukaan heikentää motivaatiota opiskeluun. Tutkimus osoittaa ohjaajien tarpeellisuuden ammatillisessa koulutuksessa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat nuorten opiskeluiden ja arjen tukemisen merkityksen. Koulumaailmassa tarvitaan entistä enemmän sosiaalialan osaamista. Lisäksi yksilöllisten opintopolkujen luominen on tarpeellista ja ammatillisen koulutuksen rakenteiden tulee olla joustavampia.