Intervalliosaston asiakkaiden, heidän omaistensa sekä kotipalveluhenkilöstön tyytyväisyys osaston toimintaan
Leskinen, Hanna; Sulkanen, Piia (2014)
Leskinen, Hanna
Sulkanen, Piia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401081116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401081116
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää intervalliosaston asiakkaiden, omaisten ja kotihoidon tyytyväisyyttä osaston toimintaan sekä tuoda uusia kehitysideoita osastolle. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Bikva-mallia, josta käytettiin kolmea ensimmäistä vaihetta. Kotipalvelun ja kotisairaanhoidon henkilökunnan sekä omaisten haastattelut käytiin avoimina ryhmähaastatteluina. Asiakkaiden kohdalla käytettiin yksilöhaastatteluja. Haastattelut analysoitiin SWOT-menetelmää käyttäen, jakamalla tulokset vahvuuksiin, heikkouksiin, mahdollisuuksiin ja uhkiin. Viimeisessä vaiheessa tutkimustulokset ja kehitysideat esiteltiin johdolle.
Lyhytaikaishoito eli intervallihoito on ympärivuorokautista tilapäistä tai määräajoin toistuvaa kuntouttavaa laitoshoitoa. Syitä lyhytaikaishoitoon voivat olla muun muassa omaishoitajan lakisääteinen loma, toimintakyvyn arviointi, lääkehoidon vaikuttavuuden arviointi, kuntoutus tai pitkäaikaisen hoitopaikan odotus.
Kotipalvelun ja kotisairaanhoidon tutkimustuloksista ilmeni, että osaston ja kotipalvelun välistä vuorovaikutusta tulisi lisätä ja asiakas asioista tiedottamista pidettiin puutteellisena. Lisäksi henkilökunnalle oli epäselvää kenen kautta osastohoitojaksolle voi hakeutua. Tämä kertoo siitä, että lyhytaikaishoidon hoitopolku tulisi selvittää myös hoitohenkilökunnalle.
Omaisten haastattelussa nousi esille miehille suunnattujen virikkeiden puute, omaisten yksinäisyys hoitojakson aikana sekä käytännön asioiden ohjauksen puute. Asiakkaita haastateltaessa useimmin esille nousi turvallisuuden tunne osastolla, hyvä ruoka sekä tuttu henkilökunta ja virikkeiden puute erityisesti iltaisin. Pääsääntöisesti asiakkaat olivat tyytyväisempiä, kuin omaiset.
Lähes kaikki opinnäytetyössä esille nousseet kehitysideat ovat helposti toteutettavissa. Jatkokehityssuunnitelmana on muun muassa Karvakamu-ryhmän vierailut osastolla sekä kirjaamisen uusien käytänteiden käyttöön otto. Jatkotutkimusideana on tehdä saman sisältöinen tutkimus, kunhan osaston toiminta on vakiintunut.
Lyhytaikaishoito eli intervallihoito on ympärivuorokautista tilapäistä tai määräajoin toistuvaa kuntouttavaa laitoshoitoa. Syitä lyhytaikaishoitoon voivat olla muun muassa omaishoitajan lakisääteinen loma, toimintakyvyn arviointi, lääkehoidon vaikuttavuuden arviointi, kuntoutus tai pitkäaikaisen hoitopaikan odotus.
Kotipalvelun ja kotisairaanhoidon tutkimustuloksista ilmeni, että osaston ja kotipalvelun välistä vuorovaikutusta tulisi lisätä ja asiakas asioista tiedottamista pidettiin puutteellisena. Lisäksi henkilökunnalle oli epäselvää kenen kautta osastohoitojaksolle voi hakeutua. Tämä kertoo siitä, että lyhytaikaishoidon hoitopolku tulisi selvittää myös hoitohenkilökunnalle.
Omaisten haastattelussa nousi esille miehille suunnattujen virikkeiden puute, omaisten yksinäisyys hoitojakson aikana sekä käytännön asioiden ohjauksen puute. Asiakkaita haastateltaessa useimmin esille nousi turvallisuuden tunne osastolla, hyvä ruoka sekä tuttu henkilökunta ja virikkeiden puute erityisesti iltaisin. Pääsääntöisesti asiakkaat olivat tyytyväisempiä, kuin omaiset.
Lähes kaikki opinnäytetyössä esille nousseet kehitysideat ovat helposti toteutettavissa. Jatkokehityssuunnitelmana on muun muassa Karvakamu-ryhmän vierailut osastolla sekä kirjaamisen uusien käytänteiden käyttöön otto. Jatkotutkimusideana on tehdä saman sisältöinen tutkimus, kunhan osaston toiminta on vakiintunut.