Lapsen seksuaalikasvun tukeminen varhaiskasvatuksessa
Jaakola, Päivi (2014)
Jaakola, Päivi
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401081103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401081103
Tiivistelmä
Nykymaailmassa lapset altistuvat muuttuvalle maailmalle, jossa seksuaalisuus näkyy enemmän toimintoina kuin ihmisen kokonaisuutena. Lapset näkevät ja kokevat median välityksellä erilaisia ihanteita, pornografiaa ja väkivaltaa. Lapsuuden kokemukset vaikuttavat myöhemmille seksuaalisuuden kokemuksille. Lapsuuden turvaaminen on yksi kasvatustavoitteista. Seksuaalikasvatuksen katsotaan alkavan kotoa. Päivähoidon ja varhaiskasvatuksen rooli on ohjata ja tukea lapsen seksuaalista kasvua ja - kehitystä. Lapsuudessa aloitettu seksuaaliskasvatus kasvattaa lapsen itsetuntoa ja minäkuvaa, joka vahvistaa lapsen omanarvontunnetta, tunteiden käsittelyä ja oikeaa ilmaisua tunteista, sukupuoli-identiteetin rakentamista, toisten ihmisten ja itsensä hyväksymistä ja kunnioitusta. Lapsi haluaa olla rakastettu, hoivattu ja olla totta. Maailma on lapselle avoin ja ihmeellinen. Lapsi tutkii maailmaa ilman ennakko oletuksia ja ajatuksia
Opinnäytetyöni on projekti, jonka tarkoituksena oli tuottaa Oulaisten päivähoidon henkilökunnalle työväline eli seksuaalikasvatussuunnitelma, lapsen seksuaalisuuden kohtaamiseen, ohjaamiseen ja tukemiseen. Tutkiessani varhaiskasvatuksen perusteita ja esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita huomasin, että seksuaalisuutta ei niinkään käsitellä tällä nimellä, vaan lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisella sekä lapsen kasvun – kehityksen- ja oppimisen tukemisena. Työväline, seksuaaliskasvatussuunnitelma, sisältää tietoa seksuaalisuudesta, tehtäviä kasvattajan oman seksuaalisuuden kohtaamisessa sekä tehtäviä ja toimintatuokioita lasten kanssa toimimiseen. Seksuaalikasvatussuunnitelmaa ja opinnäytetyön teoriaosuutta voi käyttää myös peruskoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla soveltaen kehitystason mukaiseksi.
Työ tehtiin Oulaisten päivähoidon kanssa yhteistyönä. Seksuaalikasvatussuunnitelma on selkeästi ja ymmärrettävästi tuotettu materiaali. Tulevaisuudessa voisi olla tarpeen tehdä tutkimus tuotteen käytöstä päivähoidossa ja tuotteesta saadusta hyödystä ja onko seksuaalikasvatus suunnitelma syventänyt päivähoidon henkilökunnan tietämystä sekä auttanut seksuaalisuuden ohjauksessa ja tukemisessa.
Opinnäytetyöni on projekti, jonka tarkoituksena oli tuottaa Oulaisten päivähoidon henkilökunnalle työväline eli seksuaalikasvatussuunnitelma, lapsen seksuaalisuuden kohtaamiseen, ohjaamiseen ja tukemiseen. Tutkiessani varhaiskasvatuksen perusteita ja esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita huomasin, että seksuaalisuutta ei niinkään käsitellä tällä nimellä, vaan lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisella sekä lapsen kasvun – kehityksen- ja oppimisen tukemisena. Työväline, seksuaaliskasvatussuunnitelma, sisältää tietoa seksuaalisuudesta, tehtäviä kasvattajan oman seksuaalisuuden kohtaamisessa sekä tehtäviä ja toimintatuokioita lasten kanssa toimimiseen. Seksuaalikasvatussuunnitelmaa ja opinnäytetyön teoriaosuutta voi käyttää myös peruskoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla soveltaen kehitystason mukaiseksi.
Työ tehtiin Oulaisten päivähoidon kanssa yhteistyönä. Seksuaalikasvatussuunnitelma on selkeästi ja ymmärrettävästi tuotettu materiaali. Tulevaisuudessa voisi olla tarpeen tehdä tutkimus tuotteen käytöstä päivähoidossa ja tuotteesta saadusta hyödystä ja onko seksuaalikasvatus suunnitelma syventänyt päivähoidon henkilökunnan tietämystä sekä auttanut seksuaalisuuden ohjauksessa ja tukemisessa.