Pesäpallon imago ja katsojien arvotutkimus : Case: JoMa ja Kirittäret
Mikko, Kemppainen (2013)
Mikko, Kemppainen
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401061060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401061060
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin pesäpallokatsojien mielikuvia pesäpallosta ja katsojien arvorakennetta. Tämän lisäksi tässä työssä vertailtiin katsojien eroavaisuuksia kahden paikkakunnan sekä miesten ja naisten otteluiden välillä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin kahdella paikkakunnalla touko- ja kesäkuun 2013 aikana. Ensimmäinen keräyspäivä oli 15.5.2013, jolloin aineisto kerättiin Jyväskylän Hippoksen pesäpallokentällä naisten superpesisjoukkue Kirittärien kotiottelussa. Toinen keräys tapahtui 19.6.2013 Joensuussa Mehtimäen pesäpallokentällä miesten superpesisjoukkue Joensuun Mailan ottelussa. Haastattelulomake perustui Shalom Schwartzin arvo-teoriaan, jonka mukaan voidaan määritellä kymmenen perusarvoa, jotka perustuvat yleismaailmalli-siin tarpeisiin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että mielikuvat, joita jyväskyläläiset ja joensuulaiset pesäpallokatsojat yh-distävät pesäpalloon, eivät juuri eroa toisistaan. Myöskään naisten ja miesten välillä ei ollut merkit-täviä eroja. Vahvimmat pesäpalloon liitettävät imagotekijät niin Jyväskylässä kuin Joensuussakin sekä miesten ja naisten ryhmissä olivat perinteinen, jännittävä ja miellyttävä. Nais- ja mieskatsojien välisessä arvomaailmassa puolestaan oli eroavaisuuksia. Naiset pitivät lähimmäisistä huolehtivaa hyväntahtoisuus-arvoa tärkeämpänä kuin miehet. Miesten arvomaailmaan puolestaan soveltuu paremmin elämässä menestyminen, esillä oleminen sekä muihin vaikutuksen tekeminen. Tuloksia voi hyödyntää markkinoinnissa sekä katsojien kuluttajakäyttäytymistä tutkittaessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin kahdella paikkakunnalla touko- ja kesäkuun 2013 aikana. Ensimmäinen keräyspäivä oli 15.5.2013, jolloin aineisto kerättiin Jyväskylän Hippoksen pesäpallokentällä naisten superpesisjoukkue Kirittärien kotiottelussa. Toinen keräys tapahtui 19.6.2013 Joensuussa Mehtimäen pesäpallokentällä miesten superpesisjoukkue Joensuun Mailan ottelussa. Haastattelulomake perustui Shalom Schwartzin arvo-teoriaan, jonka mukaan voidaan määritellä kymmenen perusarvoa, jotka perustuvat yleismaailmalli-siin tarpeisiin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että mielikuvat, joita jyväskyläläiset ja joensuulaiset pesäpallokatsojat yh-distävät pesäpalloon, eivät juuri eroa toisistaan. Myöskään naisten ja miesten välillä ei ollut merkit-täviä eroja. Vahvimmat pesäpalloon liitettävät imagotekijät niin Jyväskylässä kuin Joensuussakin sekä miesten ja naisten ryhmissä olivat perinteinen, jännittävä ja miellyttävä. Nais- ja mieskatsojien välisessä arvomaailmassa puolestaan oli eroavaisuuksia. Naiset pitivät lähimmäisistä huolehtivaa hyväntahtoisuus-arvoa tärkeämpänä kuin miehet. Miesten arvomaailmaan puolestaan soveltuu paremmin elämässä menestyminen, esillä oleminen sekä muihin vaikutuksen tekeminen. Tuloksia voi hyödyntää markkinoinnissa sekä katsojien kuluttajakäyttäytymistä tutkittaessa.