KIINAN BISNESKULTTUURI : Suomalaisena Kiinassa
Niemelä, Annika (2013)
Niemelä, Annika
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401061056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401061056
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Kiinan bisneskulttuurin ominaisuuksia sekä tarkastella Kiinaa markkinakohteena suomalaisesta näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli selvittää erityisesti niitä asioita, joita suomalaisen yrityksen ja henkilön kannattaa ottaa huomioon lähdettäessä toimimaan Kiinaan tai kiinalaisten kanssa. Työn tutkimusongelmana olikin saada vastauksia siihen, kuinka suomalainen yritys kykenee parhaiten toimimaan menestyksellisesti Kiinan markkinoilla ja mihin asioihin sen olisi hyvä perehtyä ennen Kiinaan lähtöä. Tämä opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta; teoriaosiosta ja tutkimusosiosta. Työllä ei ole erillistä toimeksiantajaa.
Työn teoriaosiossa käsitellään lyhyesti Kiinan talouskehitystä ja historiaa sekä tarkastellaan Kiinan markkinoita ja suomalaisyrityksiä Kiinassa sekä Kiinan markkinoiden tulevaisuutta. Pääosan teoriasta muodostaa Kiinan bisneskulttuurin ominaisuuksien kuvaaminen sekä Geert Hofsteden kulttuuristen ulottuvuuksien tarkastelu, jonka yhteydessä on esitelty sekä Kiinan että Suomen pisteet viidellä eri ulottuvuudella.
Tehty tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin henkilökohtaisia haastatteluja. Tutkimusosiossa on haastateltu kuutta eri Kiinan bisneskulttuuria tuntevaa henkilöä. Työn lopussa on esitelty teorian ja tutkimuksen pohjalta mahdollisia kehitysideoita Kiinaan aikoville tai kiinalaisten kanssa jo toimiville yrityksille tai yksityishenkilöille.
Tutkimustulokset osoittivat, että Kiinan bisneskulttuuri ei ole yksiselitteinen, vaan maahan mahtuu paljon erilaisia toimintatapoja ja kulttuurisia ominaisuuksia. Teoriatiedon ja tehdyn tutkimuksen perusteella voitiin kuitenkin eritellä paljon yhteneviä käytäntöjä ja vinkkejä Kiinassa toimimiseen. Tärkeää on muistaa, että Kiinan kokoisessa maassa on useita totuuksia ja toimintatavat bisneksessä vaihtelevat.
Työn teoriaosiossa käsitellään lyhyesti Kiinan talouskehitystä ja historiaa sekä tarkastellaan Kiinan markkinoita ja suomalaisyrityksiä Kiinassa sekä Kiinan markkinoiden tulevaisuutta. Pääosan teoriasta muodostaa Kiinan bisneskulttuurin ominaisuuksien kuvaaminen sekä Geert Hofsteden kulttuuristen ulottuvuuksien tarkastelu, jonka yhteydessä on esitelty sekä Kiinan että Suomen pisteet viidellä eri ulottuvuudella.
Tehty tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin henkilökohtaisia haastatteluja. Tutkimusosiossa on haastateltu kuutta eri Kiinan bisneskulttuuria tuntevaa henkilöä. Työn lopussa on esitelty teorian ja tutkimuksen pohjalta mahdollisia kehitysideoita Kiinaan aikoville tai kiinalaisten kanssa jo toimiville yrityksille tai yksityishenkilöille.
Tutkimustulokset osoittivat, että Kiinan bisneskulttuuri ei ole yksiselitteinen, vaan maahan mahtuu paljon erilaisia toimintatapoja ja kulttuurisia ominaisuuksia. Teoriatiedon ja tehdyn tutkimuksen perusteella voitiin kuitenkin eritellä paljon yhteneviä käytäntöjä ja vinkkejä Kiinassa toimimiseen. Tärkeää on muistaa, että Kiinan kokoisessa maassa on useita totuuksia ja toimintatavat bisneksessä vaihtelevat.