Nuorten aikuisten mielikuvia Suomen Metsämuseo Lustosta
Silvennoinen, Veera; Happonen, Annika (2013)
Silvennoinen, Veera
Happonen, Annika
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401061055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401061055
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nuorten aikuisten mielikuvia Suomen Metsämuseo Lustosta. Tässä tutkimuksessa nuorilla aikuisilla tarkoitetaan 18 - 30-vuotiaita. Vastauksia etsittiin seuraavalla päätut-kimuskysymyksellä: ”Millaisia mielikuvia nuorilla aikuisilla on Suomen Metsämuseo Lustosta?” Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mistä mielikuvat ovat muodostuneet, ja millä tavalla Lusto voi niihin vaikuttaa. Suomen Metsämuseo Lusto on Punkaharjulla sijaitseva erikoismuseo, joka keskittyy tallentamaan ja esittelemään metsään liittyviä esineitä ja metsän historiaa.
Työn teoriaosuudessa keskityttiin yritysmielikuviin ja niiden muodostumiseen. Teoriaosuudessa tarkas-teltiin myös muita mielikuvaan läheisesti liittyviä käsitteitä, kuten imagoa, yrityskuvaa ja mainetta. Tut-kimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista menetelmää. Aineisto kerättiin puolistruk-turoidun kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Aineiston keruu toteutettiin kesän ja syksyn 2013 aikana. Vastauksia saatiin yhteensä 95 kappaletta.
Tutkimuksen mukaan nuoret aikuiset ovat tietoisia Luston toiminnasta ja palveluista. Lusto koetaan posi-tiivisena ja hyvämaineisena toimijana Savonlinnan seudulla. Nuoret aikuiset kokevat, että Luston mai-nonta ei kohtaa heitä eikä vaihtuvia näyttelyitä mainosteta riittävästi. Nuoret aikuiset eivät koe kuuluvansa suoraan kohderyhmään, mutta kuitenkin vierailisivat Lustossa mieluiten ystävän seurassa. Lustoa suositellaan ystäville ja tuttaville, lisäksi se koetaan tärkeänä toimijana omalla allaan.
Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää, miksi nuoret aikuiset eivät vieraile Lustossa ja millä heidät saatai-siin siellä käymään. Tällainen tutkimus kannattaisi toteuttaa teemahaastattelun avulla, jotta nuorten ai-kuisten näkemykset pääsevät erityisen hyvin esille.
Työn teoriaosuudessa keskityttiin yritysmielikuviin ja niiden muodostumiseen. Teoriaosuudessa tarkas-teltiin myös muita mielikuvaan läheisesti liittyviä käsitteitä, kuten imagoa, yrityskuvaa ja mainetta. Tut-kimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista menetelmää. Aineisto kerättiin puolistruk-turoidun kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Aineiston keruu toteutettiin kesän ja syksyn 2013 aikana. Vastauksia saatiin yhteensä 95 kappaletta.
Tutkimuksen mukaan nuoret aikuiset ovat tietoisia Luston toiminnasta ja palveluista. Lusto koetaan posi-tiivisena ja hyvämaineisena toimijana Savonlinnan seudulla. Nuoret aikuiset kokevat, että Luston mai-nonta ei kohtaa heitä eikä vaihtuvia näyttelyitä mainosteta riittävästi. Nuoret aikuiset eivät koe kuuluvansa suoraan kohderyhmään, mutta kuitenkin vierailisivat Lustossa mieluiten ystävän seurassa. Lustoa suositellaan ystäville ja tuttaville, lisäksi se koetaan tärkeänä toimijana omalla allaan.
Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää, miksi nuoret aikuiset eivät vieraile Lustossa ja millä heidät saatai-siin siellä käymään. Tällainen tutkimus kannattaisi toteuttaa teemahaastattelun avulla, jotta nuorten ai-kuisten näkemykset pääsevät erityisen hyvin esille.