Kirjastoesittely Kefalonialaisella menetelmällä Lapin ammattikorkeakoulun Minervakirjastossa
Timonen, Tuija (2014)
Timonen, Tuija
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401041046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401041046
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tehdä kirjastoesittely Kefalonialaisella menetelmällä Lapin ammattikorkeakoulun Minervakirjastolle, joka on yksi kolmesta Kemi- Tornion alueella toimivista Lapin korkeakoulukirjaston toimipisteistä. Työni tavoitteena on kehittää ja muokata kirjastoesittelyjä Kefalonialaisen menetelmän avulla toimivimmiksi, kiinnostavimmiksi ja monenlaisille ryhmille soveltuviksi sekä antaa kirjastosta ja sen henkilökunnasta positiivisempi ja helpommin lähestyttävämpi mielikuva.
Tutkin työssäni kirjastoesittelyyn osallistuvien opiskelijoiden suhtautumista Kefalonialaisella menetelmällä toteutettuun esitykseen Tutkimusmenetelmänä käytin havainnointimenetelmää. Toimin itse havainnoitsijana tehden jokaisen esittelyn aikana muistiinpanoja, jotka kirjoitin puhtaaksi päivän lopuksi. Esittelyjen aikana havainnoin osallistujien käyttäytymistä, kuten puhelimen käyttöä, pitkästyneisyyttä, huvittuneisuutta ja kommentointia. Aineiston analysointiin ja arvioinnin apuna käytin Excel- ohjelmaa.
Raporttiosuudessa esitellään Lapin ammattikorkeakoulukirjastoa ja sen asiakaskuntaa, sekä syitä jotka johtivat aihevalintaani. Kerron myös Kefalonialaisesta menetelmästä, sen alkuperästä ja käyttäjien kokemuksista. Käyn läpi kirjastoesittelyn eri vaiheet suunnittelusta toteuttamiseen ja vuorovaikutuksen ja motivaation vaikutuksista oppimiseen ja opettamiseen.
Raportin lopussa ovat havainnot ja arviointi sekä pohdinta.
Toiminnallinen osuus liitteineen koostuu suomen- ja englanninkielisistä PowerPoint- esityksistä, sekä esityksiin liittyvistä kysymyskorteista. Liitteenä ovat myös muistiinpanosivut esityksen tueksi
Tutkin työssäni kirjastoesittelyyn osallistuvien opiskelijoiden suhtautumista Kefalonialaisella menetelmällä toteutettuun esitykseen Tutkimusmenetelmänä käytin havainnointimenetelmää. Toimin itse havainnoitsijana tehden jokaisen esittelyn aikana muistiinpanoja, jotka kirjoitin puhtaaksi päivän lopuksi. Esittelyjen aikana havainnoin osallistujien käyttäytymistä, kuten puhelimen käyttöä, pitkästyneisyyttä, huvittuneisuutta ja kommentointia. Aineiston analysointiin ja arvioinnin apuna käytin Excel- ohjelmaa.
Raporttiosuudessa esitellään Lapin ammattikorkeakoulukirjastoa ja sen asiakaskuntaa, sekä syitä jotka johtivat aihevalintaani. Kerron myös Kefalonialaisesta menetelmästä, sen alkuperästä ja käyttäjien kokemuksista. Käyn läpi kirjastoesittelyn eri vaiheet suunnittelusta toteuttamiseen ja vuorovaikutuksen ja motivaation vaikutuksista oppimiseen ja opettamiseen.
Raportin lopussa ovat havainnot ja arviointi sekä pohdinta.
Toiminnallinen osuus liitteineen koostuu suomen- ja englanninkielisistä PowerPoint- esityksistä, sekä esityksiin liittyvistä kysymyskorteista. Liitteenä ovat myös muistiinpanosivut esityksen tueksi