Entiteettirakenne ja -hierarkia peliohjelmoinnissa
Juhala, Mikael (2013)
Juhala, Mikael
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401031028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401031028
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käydään läpi erinäisiä aihealueita peliohjelmointiin liittyen, keskittyen entiteettien toteutukseen ja käyttöön. Työ on jaettu pääasiassa kolmeen osaan, jotka kaikki keskittyvät yhteen kokonaisuuteen. Ensimmäisessä osiossa esitellään kaksi hierarkiamallia, joilla entiteettien väliset suhteet voi määritellä, toisessa osiossa esitellään neljä eri tapaa toteuttaa yksittäiset entiteetit ja kolmannessa keskitytään viestintämenetelmiin, joilla tietoa voidaan välittää sekä pelimoottorissa että itse pelissä.
Jokaisesta toteutustavasta käydään korkealla tasolla läpi niiden teoria ja annetaan muutamia esimerkkejä mahdollisista käyttökohteista, joissa esiin tuotuja asioita voisi soveltaa.
Kaksi ensimmäistä osiota etenee samaa kaavaa mukaillen, jossa ensin esitellään yksi toteutustapa ja tuodaan esiin sen vahvuudet. Sitten toteutustavasta tuodaan ilmi siihen liittyvät ongelmakohdat, joita seuraavan luvun esittelemän toteutustavan on tarkoitus korjata tai kiertää.
Opinnäytetyön käsittelemiä aiheita on tutkittu pääasiassa hyödyntämällä opittuja asioita sekä harrasteprojekteissa että pelialan työtehtävissä, mutta myös opiskelemalla alaan liittyvää materiaalia. Opinnäytetyön lopussa annetaan tekijän omia pohdintoja ja selvitetään, miten eri aiheet oli valittu, miten niitä oli hyödynnetty käytännössä ja mihin lopputulokseen päädyttiin.
Jokaisesta toteutustavasta käydään korkealla tasolla läpi niiden teoria ja annetaan muutamia esimerkkejä mahdollisista käyttökohteista, joissa esiin tuotuja asioita voisi soveltaa.
Kaksi ensimmäistä osiota etenee samaa kaavaa mukaillen, jossa ensin esitellään yksi toteutustapa ja tuodaan esiin sen vahvuudet. Sitten toteutustavasta tuodaan ilmi siihen liittyvät ongelmakohdat, joita seuraavan luvun esittelemän toteutustavan on tarkoitus korjata tai kiertää.
Opinnäytetyön käsittelemiä aiheita on tutkittu pääasiassa hyödyntämällä opittuja asioita sekä harrasteprojekteissa että pelialan työtehtävissä, mutta myös opiskelemalla alaan liittyvää materiaalia. Opinnäytetyön lopussa annetaan tekijän omia pohdintoja ja selvitetään, miten eri aiheet oli valittu, miten niitä oli hyödynnetty käytännössä ja mihin lopputulokseen päädyttiin.