Halpoja hintoja vai luotettavaa mielikuvaa? : kyselytutkimus optisen alan mainonnasta
Heinonen, Johanna; Lamminen, Annariina (2013)
Heinonen, Johanna
Lamminen, Annariina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401021021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401021021
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kartoittaa mielipiteitä optisen alan mainonnasta. Halusimme muun muassa tietää, koetaanko optisen alan mainonta yleisesti luotettavaksi ja millainen mainonta koetaan harhaanjohtavaksi. Halusimme myös vertailla, onko kuluttajien mielipiteissä eroavaisuuksia verrattuna joihinkin muihin aloihin. Valitsimme verrattaviksi aloiksi vaate- ja huonekalualan. Pyrimme selvittämään, koetaanko näiden alojen samantyyliset mainokset samalla tavalla esimerkiksi luotettaviksi tai harhaanjohtaviksi. Lisäksi olimme kiinnostuneita siitä, mitä tekijöitä asiakkaat arvostavat tehdessään ostopäätöstä silmälaseista, huonekaluista ja vaatteista. Tuloksista pyrimme myös vetämään johtopäätöksiä, millä keinoilla optisen alan yrityksen on kannattavaa mainostaa.
Teimme tutkimuksen kvantitatiivisesti kyselylomaketta käyttäen. Kyselylomakkeen ohella vastaajan käytössä oli kolme mainosarkkia, joihin oli koottu silmälasi-, huonekalu- ja vaatemainoksia aloittain. Jokaisesta mainosarkista oli tarkoitus valita luotettavin, houkuttelevin, vähiten houkuttelevin ja harhaanjohtavin mainos. Lisäksi valittiin mainos, josta vastaaja olisi halunnut saada lisää tietoa. Jokaista mainosvalintaa vastaaja sai halutessaan perustella sanallisesti. Kyselylomakkeen viimeiset kysymykset käsittelivät vain optista alaa. Tutkimuksemme otos oli 35 henkilöä.
Optisella alalla asiantuntijuus ja asiakaspalvelu koettiin selkeästi useammin ostopäätökseen vaikuttaviksi tekijöiksi kuin muilla aloilla. Mainosvalintojen tulokset olivat pääosin yksiselitteisiä. Optisella alalla hyväksi mainokseksi valikoitui vastaajien perustelujen mukaan selkeäksi koettu mainos, jossa oli eritelty, mitä hintaan kuuluu. Myös muista tuloksista kävi ilmi, että mainonnalta toivottaisiin enemmän selkeästi ymmärrettävissä olevaa hintatietoa. Mielipiteet optisen alan mainonnan luotettavuudesta jakautuivat kahtia. Alle 26-vuotiaat ja yli 52-vuotiaat kokivat mainonnan luotettavaksi, toisin kuin ikäryhmät tältä väliltä. Tulos oli tilastollisesti merkittävä.
Tutkimuksemme tuloksista voidaan todeta, että optikon asiantuntijuutta voisi hyödyntää työn lisäksi mainonnassa, koska asiantuntijuus vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen. Tuloksista voidaan myös päätellä, että hinnan käyttämiseen silmälasimainonnassa tulisi kiinnittää erityistä huomiota. Hinnan olisi hyvä olla selkeästi esillä ja mainoksesta tulisi käydä ilmi, mitä mainostettava hinta sisältää.
Teimme tutkimuksen kvantitatiivisesti kyselylomaketta käyttäen. Kyselylomakkeen ohella vastaajan käytössä oli kolme mainosarkkia, joihin oli koottu silmälasi-, huonekalu- ja vaatemainoksia aloittain. Jokaisesta mainosarkista oli tarkoitus valita luotettavin, houkuttelevin, vähiten houkuttelevin ja harhaanjohtavin mainos. Lisäksi valittiin mainos, josta vastaaja olisi halunnut saada lisää tietoa. Jokaista mainosvalintaa vastaaja sai halutessaan perustella sanallisesti. Kyselylomakkeen viimeiset kysymykset käsittelivät vain optista alaa. Tutkimuksemme otos oli 35 henkilöä.
Optisella alalla asiantuntijuus ja asiakaspalvelu koettiin selkeästi useammin ostopäätökseen vaikuttaviksi tekijöiksi kuin muilla aloilla. Mainosvalintojen tulokset olivat pääosin yksiselitteisiä. Optisella alalla hyväksi mainokseksi valikoitui vastaajien perustelujen mukaan selkeäksi koettu mainos, jossa oli eritelty, mitä hintaan kuuluu. Myös muista tuloksista kävi ilmi, että mainonnalta toivottaisiin enemmän selkeästi ymmärrettävissä olevaa hintatietoa. Mielipiteet optisen alan mainonnan luotettavuudesta jakautuivat kahtia. Alle 26-vuotiaat ja yli 52-vuotiaat kokivat mainonnan luotettavaksi, toisin kuin ikäryhmät tältä väliltä. Tulos oli tilastollisesti merkittävä.
Tutkimuksemme tuloksista voidaan todeta, että optikon asiantuntijuutta voisi hyödyntää työn lisäksi mainonnassa, koska asiantuntijuus vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen. Tuloksista voidaan myös päätellä, että hinnan käyttämiseen silmälasimainonnassa tulisi kiinnittää erityistä huomiota. Hinnan olisi hyvä olla selkeästi esillä ja mainoksesta tulisi käydä ilmi, mitä mainostettava hinta sisältää.