Salibandyseura Welhojen markkinointiviestinnän kehittäminen
Laakkonen, Johannes (2013)
Laakkonen, Johannes
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401011002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401011002
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kuopiolaisen salibandy seuran SB Welhojen markkinointiviestintää. Seuran urheilullinen toiminta oli kehittynyt ja SB Welhojen miesten edustusjoukkue oli noussut 1.divisioonaan. Samalla myös seuran markkinoinnin tuli kehittyä kustannusten kasvaessa. Markkinointiviestinnässä painottui sosiaalisen median rooli, koska sen ominaisuudet sopivat hyvin seuran markkinointiin.
Työn ammatillinen teoria perustui erilaisten ammattiaineistojen käyttöön. Muita lähteitä olivat eri urheiluseurojen sosiaalisen median hyödyntämisen tutkiminen benchmarkingin avulla ja haastattelut. Aineistoissa käsiteltiin mark-kinointia ja markkinointiviestintää edeten aina urheilumarkkinoinnin kautta sosiaalisen median hyödyntämiseen.
Teoriaosassa oli tarkoitus avata sosiaalisen median hyödyntämisen eri vaihtoehtoja ja teorioita. Samalla näihin teorioihin pyrittiin löytämään esimerkkejä urheilumaailmasta.
Opinnäytetyössä esiteltiin kattavasti SB Welhojen markkinointiviestinnän nykytila eri osa-alueittain. Esittelyn pohjalta kuvattiin seuran markkinointiviestinnän kohtaamia haasteita. Nykytilan ja haasteiden pohjalta lähdettiin etsimään markkinointiviestinnälle kehitysideoita. Työssä esiintyvät ideat syntyivät teoriaosion aineistojen pohjalta yhdistele-mällä nykytilaan ja haasteisiin. Sosiaalisen median kehitysideoissa suurena apuna oli markkinointiviestinnän am-mattilainen, joka kertoi ammattilaisen näkemyksiä aiheesta, sekä kommentoi kirjoittajan kehitysideoita ja ohjasi niitä oikeaan suuntaan.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että sosiaalisen median osalta SB Welhojen nykyisessä tekemisessä on paljon hyvää ja varsinkin sosiaalisen median tiedottavaosuus on erinomaisella tasolla. Sosiaalisen median suurimpana haasteena voidaan pitää median seuraajien osallistamista. Muun markkinointiviestinnän kohdalla amatööripohjalta toimiminen asettaa suurimmat haasteet ja asettaa rajoja toiminnan kasvattamiselle.
Työn ammatillinen teoria perustui erilaisten ammattiaineistojen käyttöön. Muita lähteitä olivat eri urheiluseurojen sosiaalisen median hyödyntämisen tutkiminen benchmarkingin avulla ja haastattelut. Aineistoissa käsiteltiin mark-kinointia ja markkinointiviestintää edeten aina urheilumarkkinoinnin kautta sosiaalisen median hyödyntämiseen.
Teoriaosassa oli tarkoitus avata sosiaalisen median hyödyntämisen eri vaihtoehtoja ja teorioita. Samalla näihin teorioihin pyrittiin löytämään esimerkkejä urheilumaailmasta.
Opinnäytetyössä esiteltiin kattavasti SB Welhojen markkinointiviestinnän nykytila eri osa-alueittain. Esittelyn pohjalta kuvattiin seuran markkinointiviestinnän kohtaamia haasteita. Nykytilan ja haasteiden pohjalta lähdettiin etsimään markkinointiviestinnälle kehitysideoita. Työssä esiintyvät ideat syntyivät teoriaosion aineistojen pohjalta yhdistele-mällä nykytilaan ja haasteisiin. Sosiaalisen median kehitysideoissa suurena apuna oli markkinointiviestinnän am-mattilainen, joka kertoi ammattilaisen näkemyksiä aiheesta, sekä kommentoi kirjoittajan kehitysideoita ja ohjasi niitä oikeaan suuntaan.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että sosiaalisen median osalta SB Welhojen nykyisessä tekemisessä on paljon hyvää ja varsinkin sosiaalisen median tiedottavaosuus on erinomaisella tasolla. Sosiaalisen median suurimpana haasteena voidaan pitää median seuraajien osallistamista. Muun markkinointiviestinnän kohdalla amatööripohjalta toimiminen asettaa suurimmat haasteet ja asettaa rajoja toiminnan kasvattamiselle.