Ympäristönäkökohdat sähkökaapeleiden markkinoinnissa : Nykytila ja tulevaisuuden toiveet
Mäntylä, Nina (2013)
Mäntylä, Nina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013123022138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013123022138
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin sähkökaapeleiden ympäristönäkökohtien hyödyntämistä markkinoinnissa. Reka Kaapeli Oy on ympäristövastuullisena toimijana tunnistanut ympäristöasioiden tilan ajankohtaisen katsauksen ja tu-levaisuuden toiveiden kartoittamisen tarpeellisuuden.
Työssä käytettiin metodina teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla Reka Kaapelin eri osastojen asiantuntijoita. Tavoitteena oli haastattelujen avulla selvittää, miten ympäristönäkökohtia voidaan nykyistä paremmin hyödyntää kaapeleiden markkinoinnissa sekä kartoittaa Reka Kaapelin ympäristöasioiden nykytila ja tulevaisuuden toiveet.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin lakisääteisiin ja vapaaehtoisiin ympäristöllisiin sitoumuksiin. Ympäristömarkkinoissa on erilaisia keinoja tuoda tuote markkinoille. Variaatiot saivat sisällön ympäristömarkkinointia koskevassa osuudessa. Lopuksi esiteltiin elinkaariarviointi ja sen eri vaiheet. Elinkaariarviointi on lähtökohtana, kun sähkökaapeleita suunnitellaan.
Teemahaastattelujen avulla selvitettiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Kaapelivalmistaja, joka on kartoittanut toimintansa ympäristövaikutukset ja tehnyt tarpeelliset toimenpiteet niiden minimoimiseksi, voi viestiä toimintansa ympäristövastuullisuudesta aktiivisesti ja markkinalähtöisesti. Kaapeleiden käytön tarkoitus on taata käyttövarma ja turvallinen sähkönsaanti, joten asiakas ei tee ostopäätöstä pelkästään tuotteen ympäristöllisten ominaisuuksien perusteella.
Työssä käytettiin metodina teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla Reka Kaapelin eri osastojen asiantuntijoita. Tavoitteena oli haastattelujen avulla selvittää, miten ympäristönäkökohtia voidaan nykyistä paremmin hyödyntää kaapeleiden markkinoinnissa sekä kartoittaa Reka Kaapelin ympäristöasioiden nykytila ja tulevaisuuden toiveet.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin lakisääteisiin ja vapaaehtoisiin ympäristöllisiin sitoumuksiin. Ympäristömarkkinoissa on erilaisia keinoja tuoda tuote markkinoille. Variaatiot saivat sisällön ympäristömarkkinointia koskevassa osuudessa. Lopuksi esiteltiin elinkaariarviointi ja sen eri vaiheet. Elinkaariarviointi on lähtökohtana, kun sähkökaapeleita suunnitellaan.
Teemahaastattelujen avulla selvitettiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Kaapelivalmistaja, joka on kartoittanut toimintansa ympäristövaikutukset ja tehnyt tarpeelliset toimenpiteet niiden minimoimiseksi, voi viestiä toimintansa ympäristövastuullisuudesta aktiivisesti ja markkinalähtöisesti. Kaapeleiden käytön tarkoitus on taata käyttövarma ja turvallinen sähkönsaanti, joten asiakas ei tee ostopäätöstä pelkästään tuotteen ympäristöllisten ominaisuuksien perusteella.