Kulttuurimatkailukohteen toimijoiden välinen yhteistyö : laadullinen tapaustutkimus Strömforsin ruukista
Suni, Riikka (2013)
Suni, Riikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122222082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122222082
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää pienen kulttuurimatkailukohteen kehittämistarpeita sekä parantaa sen toimijoiden välisiä suhteita ja yhteistyötä. Tutkimus keskittyi Uudellamaalla sijaitsevaan Strömforsin ruukin rautaruukkialueeseen, ja tutkimuksen kohteina olivat siellä toimivat yrittäjät. Työn toimeksiantajana toimi Loviisan kaupungin matkailutoimisto, joka vastaa alueen matkailusta.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osioon. Työn teoreettisessa viitekehyksessä esitellään Strömforsin ruukkia sekä perehdytään kulttuurimatkailuun, alueorganisaatioon, matkailuyhteistyöhön ja verkostoitumiseen. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osiossa esitellään käytettyjä tutkimusmenetelmiä ja niiden avulla saatuja tuloksia. Tuloksia suhteutetaan työn teoreettiseen viitekehykseen, ja alueen toimijoille annetaan kehittämisehdotuksia toimintansa tehostamiseen.
Työn tutkimus jakaantui kahteen osaan. Ensimmäisessä osiossa Strömforsin ruukin yrittäjille lähetettiin Webropol-ohjelmalla tehty sähköinen kyselylomake, jonka vastausprosentti oli 74 %. Kyselyn avulla saatiin selville alueen yrittäjien näkemyksiä ruukkialueen matkailullisista kehittämistarpeista, alueen toimijoiden välisistä suhteista ja yhteistyön kehittämistarpeista. Työn toinen tutkimusosio koostui ryhmäkeskustelusta, johon osallistui kaikkiaan 13 alueen yrittäjää ja kolme kaupungin edustajaa. Ryhmäkeskustelun aikana syvennyttiin kyselytutkimuksessa saatuihin tietoihin ja löydettiin ratkaisuja kyselyssä ilmenneisiin ongelmiin.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset liittyivät ruukkialueen matkailullisiin kehittämiskohteisiin ja yhteistyön parantamiseen. Opinnäytetyön avulla rajattiin tärkeimmät matkailulliset kehittämistarpeet toiminnan ympärivuotisuuteen, palvelutarjonnan monipuolisuuteen, yhteistyöhön ja tilojen hyödyntämiseen. Tutkimuksessa selvisi myös, että alueen yrittäjät kaipaavat aktiivisempaa ja läheisempää suhdetta Loviisan kaupungin matkailutoimistoon. Yhteistyön kehittyminen vaatii useampia tapaamisia, aktiivisempaa kommunikointia ja enemmän yhteistä tekemistä. Merkittävänä tietona ilmeni, että matkailutoimiston työhön alueorganisaation roolissa ei oltu kovin tyytyväisiä.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osioon. Työn teoreettisessa viitekehyksessä esitellään Strömforsin ruukkia sekä perehdytään kulttuurimatkailuun, alueorganisaatioon, matkailuyhteistyöhön ja verkostoitumiseen. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osiossa esitellään käytettyjä tutkimusmenetelmiä ja niiden avulla saatuja tuloksia. Tuloksia suhteutetaan työn teoreettiseen viitekehykseen, ja alueen toimijoille annetaan kehittämisehdotuksia toimintansa tehostamiseen.
Työn tutkimus jakaantui kahteen osaan. Ensimmäisessä osiossa Strömforsin ruukin yrittäjille lähetettiin Webropol-ohjelmalla tehty sähköinen kyselylomake, jonka vastausprosentti oli 74 %. Kyselyn avulla saatiin selville alueen yrittäjien näkemyksiä ruukkialueen matkailullisista kehittämistarpeista, alueen toimijoiden välisistä suhteista ja yhteistyön kehittämistarpeista. Työn toinen tutkimusosio koostui ryhmäkeskustelusta, johon osallistui kaikkiaan 13 alueen yrittäjää ja kolme kaupungin edustajaa. Ryhmäkeskustelun aikana syvennyttiin kyselytutkimuksessa saatuihin tietoihin ja löydettiin ratkaisuja kyselyssä ilmenneisiin ongelmiin.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset liittyivät ruukkialueen matkailullisiin kehittämiskohteisiin ja yhteistyön parantamiseen. Opinnäytetyön avulla rajattiin tärkeimmät matkailulliset kehittämistarpeet toiminnan ympärivuotisuuteen, palvelutarjonnan monipuolisuuteen, yhteistyöhön ja tilojen hyödyntämiseen. Tutkimuksessa selvisi myös, että alueen yrittäjät kaipaavat aktiivisempaa ja läheisempää suhdetta Loviisan kaupungin matkailutoimistoon. Yhteistyön kehittyminen vaatii useampia tapaamisia, aktiivisempaa kommunikointia ja enemmän yhteistä tekemistä. Merkittävänä tietona ilmeni, että matkailutoimiston työhön alueorganisaation roolissa ei oltu kovin tyytyväisiä.