Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Alkoholimyynnin esteet ruokaravintoloissa
Tuomaala, Mari; Vartiainen, Heini (2013)
Tuomaala, Mari
Vartiainen, Heini
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022070
Tiivistelmä
Altia Oyj toimii Suomessa ja Baltiassa alkoholijuomien suurimpana maahantuojana, valmistajana ja viejänä. Laaja tuote valikoima ja suuret sisäänostajat eivät kuitenkaan riitä tekemään tarpeeksi tulosta, vaan tuotteita pitää osata myydä aina loppukäyttäjälle asti. Tämä tarkoittaa että tarjoilijoiden täytyy tehdä aktiivista myyntityötä asiakkaille, jotta ravintolan ruokamyynnin ohella tehdään tulosta myös juomamyynnillä.
Lisämyynti ja henkilökohtainen myyntityö ovat yleisiä aiheita jokaisessa henkilöstöpalaverissa, oli sitten kyseessä ravintola, pubi tai mikä tahansa elämyksiä tuottava palvelu. Asiakkaiden halutaan ostavan yli sen hetkisten tarpeiden ja jättävän mahdollisimman paljon rahaa yritykseen. Myyjiä kannustetaan myymään yhä enemmän, ja heille tarjotaan sen tukemiseksi koulutusta ja tuotteiden markkinointia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia mahdollisia myynnin esteitä ja miksi henkilökunta ei tee lisämyyntiä alkoholista ruokamyynnin ohella. Alkoholin maahantuojat ja tavarantoimittajat ovat huolissaan tuotteidensa hitaasta kierrosta asiakasravintoloissaan, ja haluavat tietää, mikä saisi tarjoilijat motivoituneiksi tekemään myyntiä.
Tutkimuksen avuksi laadittiin kysely ruokaravintoloiden tarjoilijoille, mutta vähäisten vastausten takia kyselyn kohderyhmää laajennettiin esimiehille, sekä juomamyyntiin painottuville ravintoloille. Tulokset olivat hyvin suuntaa antavia ja selkeä trendi oli koulutuksen puute sekä alkoholituotteissa että myyntityössä, sekä työntekijöiden aktiivisen myyntityön puuttuminen. Avoimissa kysymyksissä tarjoilijat toivoivat myyntikilpailuja ja niihin tarpeeksi kannustavia palkintoja. Henkilökunta koki kuitenkin omat asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaidot erittäin hyviksi, mikä myyntityössä on todella tärkeää.
Käytimme työssämme kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadimme kyselyn, mikä pidettiin lyhyenä ja selkeänä. Kysely laadittiin käyttämällä Webropol -järjestelmää, jonka avulla saadut tulokset myös analysoitiin yhdessä Excel -ohjelman kanssa. Kyselyyn vastasi yhteensä 62 ravintolahenkilökunnan jäsentä.
Lisämyynti ja henkilökohtainen myyntityö ovat yleisiä aiheita jokaisessa henkilöstöpalaverissa, oli sitten kyseessä ravintola, pubi tai mikä tahansa elämyksiä tuottava palvelu. Asiakkaiden halutaan ostavan yli sen hetkisten tarpeiden ja jättävän mahdollisimman paljon rahaa yritykseen. Myyjiä kannustetaan myymään yhä enemmän, ja heille tarjotaan sen tukemiseksi koulutusta ja tuotteiden markkinointia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia mahdollisia myynnin esteitä ja miksi henkilökunta ei tee lisämyyntiä alkoholista ruokamyynnin ohella. Alkoholin maahantuojat ja tavarantoimittajat ovat huolissaan tuotteidensa hitaasta kierrosta asiakasravintoloissaan, ja haluavat tietää, mikä saisi tarjoilijat motivoituneiksi tekemään myyntiä.
Tutkimuksen avuksi laadittiin kysely ruokaravintoloiden tarjoilijoille, mutta vähäisten vastausten takia kyselyn kohderyhmää laajennettiin esimiehille, sekä juomamyyntiin painottuville ravintoloille. Tulokset olivat hyvin suuntaa antavia ja selkeä trendi oli koulutuksen puute sekä alkoholituotteissa että myyntityössä, sekä työntekijöiden aktiivisen myyntityön puuttuminen. Avoimissa kysymyksissä tarjoilijat toivoivat myyntikilpailuja ja niihin tarpeeksi kannustavia palkintoja. Henkilökunta koki kuitenkin omat asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaidot erittäin hyviksi, mikä myyntityössä on todella tärkeää.
Käytimme työssämme kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadimme kyselyn, mikä pidettiin lyhyenä ja selkeänä. Kysely laadittiin käyttämällä Webropol -järjestelmää, jonka avulla saadut tulokset myös analysoitiin yhdessä Excel -ohjelman kanssa. Kyselyyn vastasi yhteensä 62 ravintolahenkilökunnan jäsentä.