Vi alla behövs för att skapa en fungerande helhet : - att förverkliga fostringsgemenskap på daghem under föräldrakvällar med hjälp av en inspirationsbok
Soinio, Nina; Nordman, Madeleine (2013)
Soinio, Nina
Nordman, Madeleine
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022023
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att bidra till utvecklandet av fostringsgemenskap genom att skapa en produkt, en inspirationsbok för daghemspersonal. Frågeställningarna för detta examensarbete var: Hurdan är en fungerande fostringsgemenskap? Hur kan personal gynna fostringsgemenskapen mellan föräldrar och personal på daghem? Den teoretiska delen av examensarbetet var starkt förankrad till socialpedagogik och behandlade delaktighet, fostringsgemenskap samt sociokulturell inspiration. Eftersom syftet med examensarbetet även var att skapa en produkt, det vill säga en inspirationsbok, var metoden för examensarbetet således produktutveckling, och resultatet var inspirationsboken. I och med att examensarbetet var en produktutveckling följde det inte den traditionella strukturen för examensarbeten. En produktutveckling som metod strävar efter att inom ett professionellt fält erbjuda beskrivning av den praktiska verksamheten genom att till exempel skapa någon slags bok riktad för professionellt bruk. Inspirationsboken skapades genom produktutveckling i samarbete med uppdragsgivaren. Inspirationsbo-ken innehåller dels en kortare teoretisk del där fostringsgemenskap behandlas och dels olika övningar och lekar som personal kan använda sig av i syfte att förverkliga fost-ringsgemenskap på daghem. Alla övningar och lekar som beskrivs i inspirationsboken grundar sig i olika teoretiska perspektiv på fostringsgemenskap. Den första frågeställ-ningen besvarades genom tidigare forskning och teori. En fungerande fostringsgemen-skap handlar om föräldrarnas och daghemspersonalens delade ansvar för barnets fost-ran. Fostringsgemenskap utmärks av en ömsesidig växelverkan som bygger på lyss-nande, respekt, tillit och dialog. Den andra frågeställningen besvarades också genom både tidigare forskning och teori och främst genom inspirationsboken, där olika prak-tiska tillvägagångssätt för att skapa en ömsesidig växelverkan mellan föräldrar och daghemspersonal presenteras. The aim of this degree thesis was to contribute to the development of professional part-nership through creating a product, an inspirational book for personnel at kindergarten. The research questions for this degree thesis were: What is a working professional part-nership like? How can personnel favour the professional partnership between parents and personnel at kindergarten? The theoretical part of the degree thesis was strongly associated to social pedagogy and described participation, professional partnership and sociocultural inspiration. Because the aim of this degree thesis also was to create a product, that is an inspirational book, the method for the degree thesis was therefore development of a product, and the result was the finished product, the inspirational book. Because the degree thesis was a development of a product it did not follow the traditional structure for degree theses. A development of a product as method aims to within a professional field offer description of the practical activity through for example creating some sort of a book intended for professional use. The inspirational book was created through development of a product in co-operation with the commissioning party. The inspirational book contains partly a shorter theoretical part where professional partnership is discussed and partly different exercises and games which personnel can use in order to practice professional partnership at kindergarten. All the exercises and games which are described in the inspirational book are based on different theoretical perspectives on professional partnership. The first research question was answered through previous research and theory. A working professional partnership is about a shared responsibility between parents and personnel in raising up the child. The professional partnership is characterised of a mutual correlation which is based on listening, respect, trust and dialogue. The second research question was also answered through previous research and theory and mostly in form of the inspirational book, where different approaches to creating a mutual correlation between parents and personnel at kindergarten are presented.