Potilaan systemaattisen kohtaamisen ja tutkimisen kehittyminen hoitotason ensihoidon opintojen aikana
Törmänen, Silja; Ruha, Milka (2013)
Törmänen, Silja
Ruha, Milka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921944
Tiivistelmä
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Ensihoidon koulutusohjelma
Tekijät: Milka Ruha, Silja Törmänen
Opinnäytetyön nimi: Potilaan systemaattisen kohtaamisen ja tutkimisen kehittyminen hoitotason ensihoidon opintojen aikana
Ohjaajat: Satu Hakala, Raija Rajala, Petri Roivainen, Ville Salokangas
Työn valmistumislukukausi ja –vuosi: Syksy 2013
Sivumäärä: 42 + 3 liitesivua
Tutkimuksemme tarkoituksena oli vertailla hoitotason ensihoidon opiskelijoiden systemaattisuutta potilaan kohtaamisessa sekä tutkimisessa hoitotason ensihoidon opintojen alku- ja loppuvaiheessa. Tavoitteena oli saada tietoa, kehittyykö opiskelijoiden systemaattisuus ensihoitotilanteissa koulutuksen aikana. Oulun seudun ammattikorkeakoulu voi hyödyntää tutkimustamme hoitotason ensihoidon koulutusten kehittämisessä.
Potilaan systemaattinen tutkiminen on hyvän ensihoidon perusta. Sen toteutuminen on tärkeää, jotta mikään potilaan tilaan vaikuttava tekijä ei jää huomioimatta ja kaikki tarvittavat toimenpiteet tulee tehtyä. Potilaan kohtaamisessa systemaattisuus on tärkeää, jotta ensihoitotilanne etenee mahdollisimman sujuvasti ja virheiltä vältytään. Jos systemaattisuudesta poiketaan potilaan tutkimisen tai kohtaamisen osalta, voi se johtaa esimerkiksi väärään työdiagnoosiin ja hoitoon, joka voi puolestaan vaikuttaa potilaan lopulliseen selviytymiseen.
Tutkimuksemme toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme systemaattista ei-osallistuvaa havainnointia. Aineisto kerättiin Oulun seudun ammattikorkeakoulussa videoimalla hoitotason ensihoidon opiskelijoiden lähtötasosimulaatiot ja simulaatiot opiskelujen lopussa. Tutkimusjoukkona meillä oli 24 opiskelijaa. Loppusimulaatioissa muutama tutkimusjoukkoon kuuluva opiskelija oli jäänyt pois. Aineistonkeruun apuna käytimme Palolan ja Vähäkankaan (2010) opinnäytetyössään luomaa simulaatiotilanteiden tarkistuslistaa soveltuvin osin.
Tutkimustulosten mukaan potilaan kohtaamisen osalta ei tapahtunut merkittävää kehitystä verrattaessa alkutilannetta lopputilanteeseen. Kuitenkin suurin osa opiskelijoista osasi jo alkutilanteessa kohdata potilaan systemaattisesti. Tuloksista käy ilmi, että potilaan tutkimisen osalta ei myöskään tapahtunut kehitystä. Potilaan tutkiminen oli alkusimulaatioissa jonkin verran systemaattisempaa kuin loppusimulaatioissa.
Tutkimustuloksistamme käy ilmi, että systemaattisuutta ei välttämättä ole painotettu hoitotason ensihoidon koulutuksen aikana riittävästi. Tutkimustuloksiemme pohjalta systemaattisuuden opettamista ja oppimista voitaisiin kehittää suunnittelemalla erilaisia menetelmiä, joilla systemaattisuus saadaan nykyistä paremmin näkyville opiskelijoiden toiminnassa jo koulutuksen aikana. Tällä turvataan systemaattisten toimintatapojen osaaminen myös työelämässä.
Asiasanat: systemaattisuus, hoitotason ensihoidon opinnot, ABCDE -toimintamalli, ensihoitopotilaan kohtaamisen viisiportainen malli
Ensihoidon koulutusohjelma
Tekijät: Milka Ruha, Silja Törmänen
Opinnäytetyön nimi: Potilaan systemaattisen kohtaamisen ja tutkimisen kehittyminen hoitotason ensihoidon opintojen aikana
Ohjaajat: Satu Hakala, Raija Rajala, Petri Roivainen, Ville Salokangas
Työn valmistumislukukausi ja –vuosi: Syksy 2013
Sivumäärä: 42 + 3 liitesivua
Tutkimuksemme tarkoituksena oli vertailla hoitotason ensihoidon opiskelijoiden systemaattisuutta potilaan kohtaamisessa sekä tutkimisessa hoitotason ensihoidon opintojen alku- ja loppuvaiheessa. Tavoitteena oli saada tietoa, kehittyykö opiskelijoiden systemaattisuus ensihoitotilanteissa koulutuksen aikana. Oulun seudun ammattikorkeakoulu voi hyödyntää tutkimustamme hoitotason ensihoidon koulutusten kehittämisessä.
Potilaan systemaattinen tutkiminen on hyvän ensihoidon perusta. Sen toteutuminen on tärkeää, jotta mikään potilaan tilaan vaikuttava tekijä ei jää huomioimatta ja kaikki tarvittavat toimenpiteet tulee tehtyä. Potilaan kohtaamisessa systemaattisuus on tärkeää, jotta ensihoitotilanne etenee mahdollisimman sujuvasti ja virheiltä vältytään. Jos systemaattisuudesta poiketaan potilaan tutkimisen tai kohtaamisen osalta, voi se johtaa esimerkiksi väärään työdiagnoosiin ja hoitoon, joka voi puolestaan vaikuttaa potilaan lopulliseen selviytymiseen.
Tutkimuksemme toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme systemaattista ei-osallistuvaa havainnointia. Aineisto kerättiin Oulun seudun ammattikorkeakoulussa videoimalla hoitotason ensihoidon opiskelijoiden lähtötasosimulaatiot ja simulaatiot opiskelujen lopussa. Tutkimusjoukkona meillä oli 24 opiskelijaa. Loppusimulaatioissa muutama tutkimusjoukkoon kuuluva opiskelija oli jäänyt pois. Aineistonkeruun apuna käytimme Palolan ja Vähäkankaan (2010) opinnäytetyössään luomaa simulaatiotilanteiden tarkistuslistaa soveltuvin osin.
Tutkimustulosten mukaan potilaan kohtaamisen osalta ei tapahtunut merkittävää kehitystä verrattaessa alkutilannetta lopputilanteeseen. Kuitenkin suurin osa opiskelijoista osasi jo alkutilanteessa kohdata potilaan systemaattisesti. Tuloksista käy ilmi, että potilaan tutkimisen osalta ei myöskään tapahtunut kehitystä. Potilaan tutkiminen oli alkusimulaatioissa jonkin verran systemaattisempaa kuin loppusimulaatioissa.
Tutkimustuloksistamme käy ilmi, että systemaattisuutta ei välttämättä ole painotettu hoitotason ensihoidon koulutuksen aikana riittävästi. Tutkimustuloksiemme pohjalta systemaattisuuden opettamista ja oppimista voitaisiin kehittää suunnittelemalla erilaisia menetelmiä, joilla systemaattisuus saadaan nykyistä paremmin näkyville opiskelijoiden toiminnassa jo koulutuksen aikana. Tällä turvataan systemaattisten toimintatapojen osaaminen myös työelämässä.
Asiasanat: systemaattisuus, hoitotason ensihoidon opinnot, ABCDE -toimintamalli, ensihoitopotilaan kohtaamisen viisiportainen malli