Liiketoimintakoulutuksen sisällön nykytila ja toiveen bioenergia-alalla
Hyvärinen, Sanna-Mari; Ahonen, Linda Mirella (2013)
Hyvärinen, Sanna-Mari
Ahonen, Linda Mirella
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921934
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli selvittää, millaista liiketoimintakoulutusta bioenergia-alalla Keski-Suomessa järjestetään sekä mihin suuntaan koulutusta tulisi kehittää, jotta se vastaisi nykypäi-vänä työelämän vaatimuksiin. Tutkittuja osa-alueita olivat bioenergia-alan liiketoimintakoulutuksen sisältö, koulutustarjonta, koulutuksen laatu sekä alan koulutuksen tulevaisuuden näkymät.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin liiketoimintakoulutusta bioenergia-alan näkökulmasta. Työ aloitettiin bioenergia-alaa esittelevällä teoriaosuudella. Tämän jälkeen tarkastel-tiin Keski-Suomen koulutustarjontaa bioenergia-alalla sekä eri tutkintomahdollisuuksia. Lisäksi teo-riaosuuteen sisältyy liiketoiminnan osa-alueet, laadukkaan koulutuksen ominaisuudet sekä koulu-tuksen yhteiskunnallinen merkitys.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä osallistavaa kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimustapana käytettiin puhelinhaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kahtakymmentäyhtä bioenergia-alalla toimivaa henkilöä. Tutkimuksessa saatiin tietoa tämänhetkisestä koulutuksesta alan toimijoiden nä-kökulmasta sekä liiketoimintakoulutuksen haasteista ja vaatimuksista tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa ilmeni, että koulutuksessa tulee panostaa käytännöntaitojen opetukseen. Ala tarvit-see opetusmenetelmiä, jossa teoriaa sovelletaan todellisiin työtehtäviin. Hyviä soveltuvia opetus-menetelmiä tämän toteuttamiseen ovat työharjoittelut, työkokeilut, oppisopimus, yritysanalyysit ja todelliset case-harjoitukset
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli selvittää, millaista liiketoimintakoulutusta bioenergia-alalla Keski-Suomessa järjestetään sekä mihin suuntaan koulutusta tulisi kehittää, jotta se vastaisi nykypäi-vänä työelämän vaatimuksiin. Tutkittuja osa-alueita olivat bioenergia-alan liiketoimintakoulutuksen sisältö, koulutustarjonta, koulutuksen laatu sekä alan koulutuksen tulevaisuuden näkymät.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin liiketoimintakoulutusta bioenergia-alan näkökulmasta. Työ aloitettiin bioenergia-alaa esittelevällä teoriaosuudella. Tämän jälkeen tarkastel-tiin Keski-Suomen koulutustarjontaa bioenergia-alalla sekä eri tutkintomahdollisuuksia. Lisäksi teo-riaosuuteen sisältyy liiketoiminnan osa-alueet, laadukkaan koulutuksen ominaisuudet sekä koulu-tuksen yhteiskunnallinen merkitys.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä osallistavaa kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimustapana käytettiin puhelinhaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kahtakymmentäyhtä bioenergia-alalla toimivaa henkilöä. Tutkimuksessa saatiin tietoa tämänhetkisestä koulutuksesta alan toimijoiden nä-kökulmasta sekä liiketoimintakoulutuksen haasteista ja vaatimuksista tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa ilmeni, että koulutuksessa tulee panostaa käytännöntaitojen opetukseen. Ala tarvit-see opetusmenetelmiä, jossa teoriaa sovelletaan todellisiin työtehtäviin. Hyviä soveltuvia opetus-menetelmiä tämän toteuttamiseen ovat työharjoittelut, työkokeilut, oppisopimus, yritysanalyysit ja todelliset case-harjoitukset