Ikäihmisten elämäntarinat asiakaslähtöisen oppimisen mahdollistajina
Nättinen, Lea; Kyösti, Marja (2013)
Nättinen, Lea
Kyösti, Marja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921905
Tiivistelmä
Ikääntyneen väestön osuus suomalaisista on voimakkaasti lisääntynyt, mikä on tuonut muutostarpeita sekä heille järjestettäviin palveluihin että vanhustyön koulutukseen. Palvelujen järjestämistä säädellään mm. tänä vuonna voimaan astuneella ikälailla ja ikäihmisten palvelujen laatusuosituksella. Oulun seudun ammattikorkeakoulussa aloitettiin vuonna 2011 Eheä Elämän Ehtoo -hanke, jonka tavoitteena on tuottaa uutta tietoa ja uusia innovaatioita ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi sekä lisätä ammatillista asiantuntijuutta uusilla toimintamalleilla.
Opinnäytetyömme on EEE -hankkeen osaprojekti. Projektimme tavoite oli tuottaa neljä ikäihmisen elämäntarinaa oppimateriaaliksi moniammatillisen gerontologisen työn koulutukseen. Ikäihmisten hoitotyössä on tärkeää tuntea ikääntyneen henkilön elämänhistoriaa ja niitä aikakausia, jotka hänen elämäänsä ovat vaikuttaneet, jotta kotona asuvalle ikäihmiselle voidaan tuottaa hyvinvointia tukevia palveluita yksilöllisesti.
Haastattelimme neljä eläkkeellä olevaa pohjoissuomalaista henkilöä narratiivisella haastattelumenetelmällä. Haastateltavat ovat 64-95 –vuotiaita, yksi mies ja kolme naista, ja heissä on sekä maalla että kaupungissa asuvia. Ensimmäisenä toteutetusta kertomuksesta saatiin palautetta terveydenhoitotyön opiskelijaryhmältä. Narratiivisen analyysin avulla kertomukset rakennettiin uudelleen. Kunkin henkilön kertomus sisältää keskeiset elämäntapahtumat kronologisessa järjestyksessä sekä kuvauksen hänen tämänpäiväisestä elämästään. Kertomukset laadittiin ennaltaehkäisevän gerontologisen työn opintoja varten sähköiseen muotoon. Tuloksena on neljä yksilöllistä kertomusta, casea.
Ensimmäisestä haastattelusta saadun opiskelijapalautteen perusteella elämäntarina oppimateriaalina on hyvin kiinnostava, ja aitoja elämäntarinoita toivottiin käytettävän opetuksessa enemmän. Tarinan voi esittää monessa muodossa, kuten äänitteenä, josta hyötyisivät esimerkiksi auditiivisesti oppivat tai näkövammaiset henkilöt. Tuotteen käyttöönotossa selviää, kuinka hyvin se vastaa tarkoitustaan. Opiskelijat voivat antaa siitä hyödyllistä tietoa vastaavia tulevia projekteja varten.
Opinnäytetyömme on EEE -hankkeen osaprojekti. Projektimme tavoite oli tuottaa neljä ikäihmisen elämäntarinaa oppimateriaaliksi moniammatillisen gerontologisen työn koulutukseen. Ikäihmisten hoitotyössä on tärkeää tuntea ikääntyneen henkilön elämänhistoriaa ja niitä aikakausia, jotka hänen elämäänsä ovat vaikuttaneet, jotta kotona asuvalle ikäihmiselle voidaan tuottaa hyvinvointia tukevia palveluita yksilöllisesti.
Haastattelimme neljä eläkkeellä olevaa pohjoissuomalaista henkilöä narratiivisella haastattelumenetelmällä. Haastateltavat ovat 64-95 –vuotiaita, yksi mies ja kolme naista, ja heissä on sekä maalla että kaupungissa asuvia. Ensimmäisenä toteutetusta kertomuksesta saatiin palautetta terveydenhoitotyön opiskelijaryhmältä. Narratiivisen analyysin avulla kertomukset rakennettiin uudelleen. Kunkin henkilön kertomus sisältää keskeiset elämäntapahtumat kronologisessa järjestyksessä sekä kuvauksen hänen tämänpäiväisestä elämästään. Kertomukset laadittiin ennaltaehkäisevän gerontologisen työn opintoja varten sähköiseen muotoon. Tuloksena on neljä yksilöllistä kertomusta, casea.
Ensimmäisestä haastattelusta saadun opiskelijapalautteen perusteella elämäntarina oppimateriaalina on hyvin kiinnostava, ja aitoja elämäntarinoita toivottiin käytettävän opetuksessa enemmän. Tarinan voi esittää monessa muodossa, kuten äänitteenä, josta hyötyisivät esimerkiksi auditiivisesti oppivat tai näkövammaiset henkilöt. Tuotteen käyttöönotossa selviää, kuinka hyvin se vastaa tarkoitustaan. Opiskelijat voivat antaa siitä hyödyllistä tietoa vastaavia tulevia projekteja varten.