Asiakastyytyväisyyden kehittäminen : Savon kauneus- ja häämessut 2014
Tolppanen, Henna (2013)
Tolppanen, Henna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921883
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja, Osuuskunta IdeaFly, järjestää Savon kauneus- ja häämessut 2014. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kehittämisehdotukset messuasiakkaiden tyytyväisyyden lisäämiseksi.
Kehittämisehdotusten taustalla käytettiin aiemmin tehtyjä Savon hää- ja juhlamessut 2012 – tapahtuman asiakastyytyväisyyskyselyitä. Kyselyyn vastasi 103 messuvierasta vuoden 2012 messujen aikana. Lisäksi haastateltiin vuoden 2012 messujen järjestäjiä. Messujärjestäjien haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina marraskuussa 2013.
Tutkimuksessa selvisi, että vuoden 2012 messuihin oltiin pääosin hyvin tyytyväisiä. Etenkin asiakaspalveluun, näytteilleasettajiin ja messuilta saatuun hyötyyn oltiin tyytyväisiä. Eniten kehitettävää oli messutiloissa, muotinäytöksessä ja miesparkissa.
Asiakaskyselyissä ja teemahaastatteluissa nousi esille pieniä yksityiskohtia, joihin tehtiin kehitysehdotukset. Kehitysehdotusten avulla Savon kauneus- ja häämessujen asiakastyytyväisyyttä saadaan nostettua ja asiakaskokemusta parannettua.
Savon kauneus- ja häämessut hyötyi opinnäytetyöstä. Opinnäytetyötä tehdessä esiin nousseista asioista on jo osa viety käytäntöön, ja osa toteutetaan myöhemmin.
Kehittämisehdotusten taustalla käytettiin aiemmin tehtyjä Savon hää- ja juhlamessut 2012 – tapahtuman asiakastyytyväisyyskyselyitä. Kyselyyn vastasi 103 messuvierasta vuoden 2012 messujen aikana. Lisäksi haastateltiin vuoden 2012 messujen järjestäjiä. Messujärjestäjien haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina marraskuussa 2013.
Tutkimuksessa selvisi, että vuoden 2012 messuihin oltiin pääosin hyvin tyytyväisiä. Etenkin asiakaspalveluun, näytteilleasettajiin ja messuilta saatuun hyötyyn oltiin tyytyväisiä. Eniten kehitettävää oli messutiloissa, muotinäytöksessä ja miesparkissa.
Asiakaskyselyissä ja teemahaastatteluissa nousi esille pieniä yksityiskohtia, joihin tehtiin kehitysehdotukset. Kehitysehdotusten avulla Savon kauneus- ja häämessujen asiakastyytyväisyyttä saadaan nostettua ja asiakaskokemusta parannettua.
Savon kauneus- ja häämessut hyötyi opinnäytetyöstä. Opinnäytetyötä tehdessä esiin nousseista asioista on jo osa viety käytäntöön, ja osa toteutetaan myöhemmin.