Aikuisopiskelijan kansainvälisyysosaamisen kehittymismahdollisuudet ammattikorkeakoulussa : Case Tampereen ammattikorkeakoulu
Räikkönen, Liisi; Koukka, Karoliina (2013)
Räikkönen, Liisi
Koukka, Karoliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821808
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää ammattikorkeakoulututkintoa suorittavan aikuisopiskelijan käsityksiä ja kokemuksia kansainvälisyysosaamisen kehittämismahdollisuuksista. Toimeksiantajana toimii Tampereen ammattikorkeakoulu. Teoreettinen viitekehys käsittelee ammattikorkeakoulujen kansainvälisyyttä linjaavia tekijöitä, kansainvälisyysosaamista sekä aikuisopiskelijan erityispiirteitä. Tutkimusongelmina ovat seuraavat: mistä kotikansainvälistymisen keinoista opiskelija on tietoinen, mitä kotikansainvälistymisen keinoja opiskelija on hyödyntänyt, onko opiskelija osallistunut liikkuvuusjaksolle, millaisia esteitä liikkuvuuteen liittyy sekä miten lisätään kansainvälisen tarjonnan käyttöä.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin kvantitatiivinen tapaustutkimus ja tutkimuksen toteutusmenetelmäksi valittiin lomakekysely. E-lomake lähetettiin Tampereen ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemus-, ja talousalan sekä liiketalouden aikuisopiskelijoille. E-lomake lähetettiin sähköpostitse yhteensä 200 aikuisopiskelijalle toukokuussa 2013. Vastauksia tuli yhteensä 51 kappaletta. Tulosten analysoinnissa käytettiin kvantitatiivisia menetelmiä.
Tulosten perusteella opiskelijat eivät ole riittävän tietoisia erilaisista kotikansainvälistymisen keinoista, kuten vieraskielinen kurssitarjonta ja tutor-toiminta. Parhaiten ollaan tietoisia liikkuvuusmahdollisuuksista, mutta siitä huolimatta liikkuvuuteen osallistuminen on vähäistä. Liikkuvuuden suurin este on aikuisopiskelijan perhe- ja työtilanne. Myös erilaisten kotikansainvälistymisen keinojen hyödyntäminen on vähäistä. Tuloksista voi päätellä vähäisen hyödyntämisen johtuvan osaksi myös siitä, etteivät aikuisopiskelijat ole tietoisia kansainvälisyysosaamisen merkityksestä. Tärkeimmäksi kehittämisehdotukseksi nousee tiedottamisen lisääminen kansainvälisyysosaamisen kehittämismahdollisuuksista. Myös erilaisia työmuotoja ehdotetaan, kuten teemaviikot ja vierailut kansainvälisille työpaikoille.
Opinnäytetyön tulokset auttavat kehittämään aikuisopiskelijoille sopivia kansainvälisyysosaamisen kehittämismahdollisuuksia. Opiskelijoiden tuottamat kehittämisehdotukset ovat helposti toteutettavissa.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin kvantitatiivinen tapaustutkimus ja tutkimuksen toteutusmenetelmäksi valittiin lomakekysely. E-lomake lähetettiin Tampereen ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemus-, ja talousalan sekä liiketalouden aikuisopiskelijoille. E-lomake lähetettiin sähköpostitse yhteensä 200 aikuisopiskelijalle toukokuussa 2013. Vastauksia tuli yhteensä 51 kappaletta. Tulosten analysoinnissa käytettiin kvantitatiivisia menetelmiä.
Tulosten perusteella opiskelijat eivät ole riittävän tietoisia erilaisista kotikansainvälistymisen keinoista, kuten vieraskielinen kurssitarjonta ja tutor-toiminta. Parhaiten ollaan tietoisia liikkuvuusmahdollisuuksista, mutta siitä huolimatta liikkuvuuteen osallistuminen on vähäistä. Liikkuvuuden suurin este on aikuisopiskelijan perhe- ja työtilanne. Myös erilaisten kotikansainvälistymisen keinojen hyödyntäminen on vähäistä. Tuloksista voi päätellä vähäisen hyödyntämisen johtuvan osaksi myös siitä, etteivät aikuisopiskelijat ole tietoisia kansainvälisyysosaamisen merkityksestä. Tärkeimmäksi kehittämisehdotukseksi nousee tiedottamisen lisääminen kansainvälisyysosaamisen kehittämismahdollisuuksista. Myös erilaisia työmuotoja ehdotetaan, kuten teemaviikot ja vierailut kansainvälisille työpaikoille.
Opinnäytetyön tulokset auttavat kehittämään aikuisopiskelijoille sopivia kansainvälisyysosaamisen kehittämismahdollisuuksia. Opiskelijoiden tuottamat kehittämisehdotukset ovat helposti toteutettavissa.