Markkinointikiertueen suunnittelu, toteutus ja tehokkuuden tarkastelu : Tapaus: Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun markkinointikiertue (Roadshow)
Jokilehto, Paula (2013)
Jokilehto, Paula
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821790
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni aiheena on Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun markkinointikiertueen, Roadshow’n, suunnittelu, järjestäminen ja toteutus sekä sen tehokkuuden tarkastelu. Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, miten tehokas markkinointikiertue on oppilaitoksen markkinoinnissa mahdollisille uusille hakijoille näiden miettiessä seuraavaa opiskelupaikkaansa. Markkinointikiertue on suunnattu lukioiden ja ammattikoulujen viimeisen vuoden opiskelijoille. Ammattiopistojen puolella suuntasimme vierailumme kouluille, joilla on meille läheisiä aloja.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelen markkinointikiertuetta viestinnän välineenä, selvitän markkinointitapahtuman järjestämisen kulkua ja reflektoin aiheen teoriaa omaan tekemiseeni. Käyn läpi kaikki markkinointikiertueen järjestämisen vaiheet suunnittelusta jälkiarviointiin ja pohdin oliko järjestämäni markkinointikiertue onnistunut. Teoriaosassa esittelen myös tapauksen Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun markkinointikiertueen (Roadshow) johon opinnäytetyöni pohjautuu. Roadshown esittelyosuudessa käytin asiantuntija-lähteenä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun tiedottaja Heli Lohea, joka oli mukana luomassa ensimmäistä Roadshowta ja on ollut siitä lähtien mukana niitä järjestämässä.
Saadakseni selville, kuinka tehokkaita markkinointikiertueet ovat Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun markkinoinnissa, tutkin vuosina 2009–2012 pääsykokeiden yhteydessä hakijoille tehtyjä markkinointikyselyitä, joissa tarkastelen kysymystä ”mitä kautta sait informaatiota, joka vaikutti eniten siihen, että valitsit juuri KTAMK:n?” Tutkin, kuinka moni vastaajista oli ilmoittanut markkinointikiertueen tiedonlähteekseen, ja kuinka suuri vaikutus markkinointikiertueella markkinoinnin välineenä on verrattuna muihin kyselyssä annettuihin vaihtoehtoihin.
Tutkimuksissani kävi ilmi, että markkinointikiertue on markkinoinnin välineenä tasaisen hyvä. Se ei yllä informaation lähteenä Internetin ja kavereilta saatujen tietojen tasolle, mutta sitäkin huomattavasti huonompia markkinoinnin välineitä on olemassa.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelen markkinointikiertuetta viestinnän välineenä, selvitän markkinointitapahtuman järjestämisen kulkua ja reflektoin aiheen teoriaa omaan tekemiseeni. Käyn läpi kaikki markkinointikiertueen järjestämisen vaiheet suunnittelusta jälkiarviointiin ja pohdin oliko järjestämäni markkinointikiertue onnistunut. Teoriaosassa esittelen myös tapauksen Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun markkinointikiertueen (Roadshow) johon opinnäytetyöni pohjautuu. Roadshown esittelyosuudessa käytin asiantuntija-lähteenä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun tiedottaja Heli Lohea, joka oli mukana luomassa ensimmäistä Roadshowta ja on ollut siitä lähtien mukana niitä järjestämässä.
Saadakseni selville, kuinka tehokkaita markkinointikiertueet ovat Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun markkinoinnissa, tutkin vuosina 2009–2012 pääsykokeiden yhteydessä hakijoille tehtyjä markkinointikyselyitä, joissa tarkastelen kysymystä ”mitä kautta sait informaatiota, joka vaikutti eniten siihen, että valitsit juuri KTAMK:n?” Tutkin, kuinka moni vastaajista oli ilmoittanut markkinointikiertueen tiedonlähteekseen, ja kuinka suuri vaikutus markkinointikiertueella markkinoinnin välineenä on verrattuna muihin kyselyssä annettuihin vaihtoehtoihin.
Tutkimuksissani kävi ilmi, että markkinointikiertue on markkinoinnin välineenä tasaisen hyvä. Se ei yllä informaation lähteenä Internetin ja kavereilta saatujen tietojen tasolle, mutta sitäkin huomattavasti huonompia markkinoinnin välineitä on olemassa.