Verkkokaupan menestymisen edellytykset
Keski-Rauska, Noora (2013)
Keski-Rauska, Noora
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821775
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, mitkä ovat verkkokaupan menestymisen edellytykset, erityisesti verkkokaupan perustamisen ja ylläpidon näkökulmista. Työssä selvitetään, miten perustetaan menestyvä verkkokauppa, jonka osana ovat työntekijöiden koulutus, verkkokaupan ulkoasu ja sen tärkeys sekä tuotesivujen merkitys. Ylläpidon näkökulmassa keskitytään kohde-ryhmäajatteluun, markkinoinnin eri keinoihin sekä kilpailijoiden huomiointiin.
Toimeksiantajani Varsinaissuomalainen pk-yritys, halusi tietää, kuinka yrityksen verkkokauppa voisi menestyä paremmin, kun internet on täynnä erilaisia verkkokauppoja. Yrityksen toimiala on eläintenhoidossa. Pääasiassa yritys myy eläintenhoitotarvikkeita mm. eläinlääkäreille ja klini-koille. Yrityksen ensisijainen tavoite on saada verkkokaupalle lisänäkyvyyttä sekä myynnin kas-vua, mutta jo pelkkä verkkokaupan rakenneuudistus helpottaisi työntekijöiden ja asiakkaiden asioimista verkkokaupassa. Yritys on myös halukas ottamaan ohjeita ja vinkkejä menestyksestä vastaan, sillä suunnitelmissa on uudistaa kahdeksan vuotta toiminut verkkokauppa.
Alan asiantuntijalähteiden ja haastattelun kautta käy ilmi, että pk-yrityksen uudistaessa ko-tisivunsa täytyy erityisesti huomioda sivujen käytettävyys, joka toteutuu parhaiten kolmen klik-kauksen periaatteella. Tämän lisäksi on otettava huomioon ulkoasun ja selkeiden tuotesivujen tuoma hyöty. Toinen tärkeä menestystekijä yrityksen kotisivuille on kohdeasiakasmarkkinointi, josta hyvänä esimerkkinä toimii eläinklinikoille suunnattu Facebook-mainonta.
Lopputuloksena käy selville, että yrityksen tulisi uudistaa verkkokauppansa mahdollisimman nopeasti. Lisäksi tuotesivut täytyisi rakentaa kokonaan uudelleen, että kaupankäynti olisi jatkossa joustavampaa sekä yritykselle että asiakkaille. Uudistamisen jälkeen yrityksen tulisi markkinoida uutta verkkokauppaansa monipuolisesti internetiä, messuja ja alan lehtiä hyödyntäen.
Toimeksiantajani Varsinaissuomalainen pk-yritys, halusi tietää, kuinka yrityksen verkkokauppa voisi menestyä paremmin, kun internet on täynnä erilaisia verkkokauppoja. Yrityksen toimiala on eläintenhoidossa. Pääasiassa yritys myy eläintenhoitotarvikkeita mm. eläinlääkäreille ja klini-koille. Yrityksen ensisijainen tavoite on saada verkkokaupalle lisänäkyvyyttä sekä myynnin kas-vua, mutta jo pelkkä verkkokaupan rakenneuudistus helpottaisi työntekijöiden ja asiakkaiden asioimista verkkokaupassa. Yritys on myös halukas ottamaan ohjeita ja vinkkejä menestyksestä vastaan, sillä suunnitelmissa on uudistaa kahdeksan vuotta toiminut verkkokauppa.
Alan asiantuntijalähteiden ja haastattelun kautta käy ilmi, että pk-yrityksen uudistaessa ko-tisivunsa täytyy erityisesti huomioda sivujen käytettävyys, joka toteutuu parhaiten kolmen klik-kauksen periaatteella. Tämän lisäksi on otettava huomioon ulkoasun ja selkeiden tuotesivujen tuoma hyöty. Toinen tärkeä menestystekijä yrityksen kotisivuille on kohdeasiakasmarkkinointi, josta hyvänä esimerkkinä toimii eläinklinikoille suunnattu Facebook-mainonta.
Lopputuloksena käy selville, että yrityksen tulisi uudistaa verkkokauppansa mahdollisimman nopeasti. Lisäksi tuotesivut täytyisi rakentaa kokonaan uudelleen, että kaupankäynti olisi jatkossa joustavampaa sekä yritykselle että asiakkaille. Uudistamisen jälkeen yrityksen tulisi markkinoida uutta verkkokauppaansa monipuolisesti internetiä, messuja ja alan lehtiä hyödyntäen.