Pedagogiken i motionsinriktade daghem: ett sätt att öka barns delaktighet : - En litteraturstudie
Eklund, Ronja (2013)
Eklund, Ronja
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821771
Tiivistelmä
De motionsinriktade daghemmen har utvecklat en pedagogik som strävar efter att öka barnens fysiska aktivitet och samtidigt barnens delaktighet. Detta är en litteraturstudie, vars syfte är att försöka bekräfta att man kan öka barnens delaktighet genom att öka de-ras möjlighet till fysisk aktivitet. Frågeställningarna är följande: Hurdan roll och hurdana attityder har de vuxna i daghem som strävar efter att öka barnens delaktighet? På vilka sätt/ med vilka hjälpmedel strävar man efter att öka barnens delaktighet? Hur kan en ökad fysisk aktivitet stärka delaktighet och hur kan man förverkliga det? Resultatet visar att metoderna för att öka delaktighet och fysisk aktivitet är mycket liknande. Hela personalen i daghemmet bör engagera sig och attityderna till delaktighet/ fysisk aktivitet bör vara positiva. Det är de vuxnas uppgift att möjliggöra dessa och utan att man aktivt arbetar för det blir det omöjligt. Motoriska färdigheter är centrala för att barnet ska känna sig delaktigt i gemenskapen. Det som mest ökar delaktighet/ fysisk aktivitet är uppmuntran från de vuxna, så att alla vågar försöka och att de vuxna erbjuder alternativ som barnen enligt sin nivå kan välja mellan. Genom att ta bort onödiga regler och för-bud, speciellt gällande fysisk aktivitet, minskar konflikterna mellan barn och personal och barnen får mera positiv feedback, vilket ökar delaktighet. De vuxna ska vara villiga att ändra sina planer och vara flexibla gällande tidtabeller och rutiner. Genom att barnen får delta i planering, verkställande och utvärderingen av verksamheten känner de sig delaktiga. Daycare centers focusing on physical activity have developed a pedagogical approach to increase children’s physical activity and at the same time participation. This is a literature review with the purpose of verifying that by increasing children’s physical activity their possibilities of participation also increase. The review includes the following research questions: What kind of roles and attitudes do adults have in daycare centers where the goal is to increase children’s participation? How/ with what means is the goal of increas-ing participation achieved? How can increased physical activity increase participation and how is it achieved? The results show that the methods to increase participation and physical activity are quite similar. The whole personnel in the daycare center should be involved and the attitudes towards participation/ physical activity need to be positive. It is the responsibility of the adults to enable these for the children and without them working actively, it will become impossible to achieve. Physical capabilities are central to children, if they want to be part of the group. The most important method of increasing physical activity/ participation is that the adults encourage the children, so that everybody wants to try the activity and that they offer alternative activities for children at different levels. By removing unnecessary rules and restrictions, especially concerning physical activity, there will be fewer conflicts between the children and the adults and the children will get more positive feedback, which increases participation. Adults should agree to change their plans and be flexible about times and routines. By taking part in planning, execution and evaluation of the activities the children will feel that they participate.