Kommunikationsplan för Ab Cubelux Oy
Nyman, Johanna (2013)
Nyman, Johanna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821758
Tiivistelmä
Detta examensarbete är gjort på beställning av webbdesign företaget Cubelux. Företaget
är grundat 2011 och har inte ännu en kommunikationsplan utan behöver nu en sådan.
Syftet med kommunikationsplanen är att göra företaget mera synligt på marknaden, få
mera kunder och långsiktigt kunna växa och ha möjlighet till nyanställning. Problemet
som just nu finns är att Cubelux inte aktivt försöker nå de potentiella kunderna. Det
väsentliga i skapandet av kommunikationsplanen är att den inte blir kostsam. På basen
av information som fåtts från möten samt intervju med delägaren Tiina Krokfors och
även litteraturforskning har en relativt kostnadssnål kommunikationsplan kunnat
framställas. Arbetet består av en teoridel varefter kommunikationsplanen presenteras.
Kommunikationsplanen är gjord med hjälp av modellen för
marknadskommunikationspyramiden där de viktiga punkterna är målgrupp, budskap
och kanal. De huvudsakliga kommunikationskanalerna som skribenten funnit bäst att
använda sig av är sociala medier, internet,tryckt reklam i form av klistermärken men
även deltagande på mässor och olika handelskammares evenemang. Även samarbete
med högskolor som kan utföra eye-tracking test på den egna hemsidan för att pröva hur
bra den fungerar presenteras. Denna kommunikationsplan har inte utförts i samband
med examensarbetet så resultat av planen finns inte att presenteras.
är grundat 2011 och har inte ännu en kommunikationsplan utan behöver nu en sådan.
Syftet med kommunikationsplanen är att göra företaget mera synligt på marknaden, få
mera kunder och långsiktigt kunna växa och ha möjlighet till nyanställning. Problemet
som just nu finns är att Cubelux inte aktivt försöker nå de potentiella kunderna. Det
väsentliga i skapandet av kommunikationsplanen är att den inte blir kostsam. På basen
av information som fåtts från möten samt intervju med delägaren Tiina Krokfors och
även litteraturforskning har en relativt kostnadssnål kommunikationsplan kunnat
framställas. Arbetet består av en teoridel varefter kommunikationsplanen presenteras.
Kommunikationsplanen är gjord med hjälp av modellen för
marknadskommunikationspyramiden där de viktiga punkterna är målgrupp, budskap
och kanal. De huvudsakliga kommunikationskanalerna som skribenten funnit bäst att
använda sig av är sociala medier, internet,tryckt reklam i form av klistermärken men
även deltagande på mässor och olika handelskammares evenemang. Även samarbete
med högskolor som kan utföra eye-tracking test på den egna hemsidan för att pröva hur
bra den fungerar presenteras. Denna kommunikationsplan har inte utförts i samband
med examensarbetet så resultat av planen finns inte att presenteras.