Paikkani : Paikan merkitys taiteellisessa työskenelyssä
Tikkinen, Pirjo (2013)
Tikkinen, Pirjo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821712
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää paikkalähtöisyyden, paikkakokemuksen ja paikan hengen vaikutusta ja välittymistä taiteelliseen toimintaan: niin omaani, kuin muutaman muunkin tähän tutkimukseen valitsemani taiteilijan työskentelyyn. Välittyykö paikan henki? Onko paikalla merkitystä ja jos on, niin mihin seikkoihin?
Aineisto pohjautuu taiteilijan työpäiväkirjoihin (teksti- ja kuvamateriaalia), taiteilijahaastatteluiden litterointeihin sekä aiheeseen liittyvään ja sitä tukevaan lähdekirjallisuuteen. Työssä käytettiin autoetnografista tutkimustapaa – taiteilijan ollessa taiteilija-tutkija, joka käyttää omia kokemuksiaan löytääkseen vastauksia asettamiinsa tutkimuskysymyksiin paikan synnyttämästä taiteesta ja taiteilijan roolista tässä prosessissa.
Henkilöhaastatteluiden, oman työskentelyprosessikuvauksen ja lähde-kirjallisuuden kautta taiteilijan ajatukset paikkalähtöisyydestä taiteen tekemisessä syventyivät ja vahvistuivat. Asuin- ja työskentelypaikalla on merkitystä. Parhaimmillaan se toimii inspiraation lähteenä ja valtavana materiaalipankkina. Taideteoksen tekemisessä taiteilija ei ole kuvannut näkemäänsä, vaan pikemminkin hän on halunnut kuvata paikkakokemustaan tietystä näkökulmasta, heijastaen siihen oman aikansa tapaa kuvata ympäristöään. Siihen sisältyvät hänen ideansa, hänen tapansa ilmaista haluttu asia, muotokieli ja näistä rakentuva kokonaisuus. Teos ei ole ensisijaisesti esine. Se on yhteenveto hänen paikastaan.
Aineisto pohjautuu taiteilijan työpäiväkirjoihin (teksti- ja kuvamateriaalia), taiteilijahaastatteluiden litterointeihin sekä aiheeseen liittyvään ja sitä tukevaan lähdekirjallisuuteen. Työssä käytettiin autoetnografista tutkimustapaa – taiteilijan ollessa taiteilija-tutkija, joka käyttää omia kokemuksiaan löytääkseen vastauksia asettamiinsa tutkimuskysymyksiin paikan synnyttämästä taiteesta ja taiteilijan roolista tässä prosessissa.
Henkilöhaastatteluiden, oman työskentelyprosessikuvauksen ja lähde-kirjallisuuden kautta taiteilijan ajatukset paikkalähtöisyydestä taiteen tekemisessä syventyivät ja vahvistuivat. Asuin- ja työskentelypaikalla on merkitystä. Parhaimmillaan se toimii inspiraation lähteenä ja valtavana materiaalipankkina. Taideteoksen tekemisessä taiteilija ei ole kuvannut näkemäänsä, vaan pikemminkin hän on halunnut kuvata paikkakokemustaan tietystä näkökulmasta, heijastaen siihen oman aikansa tapaa kuvata ympäristöään. Siihen sisältyvät hänen ideansa, hänen tapansa ilmaista haluttu asia, muotokieli ja näistä rakentuva kokonaisuus. Teos ei ole ensisijaisesti esine. Se on yhteenveto hänen paikastaan.