Laatujärjestelmän kehittäminen pienelle ohjelmistoalan yritykselle ISO 9000 -standardin mukaisesti
Pekkarinen, Arttu (2013)
Pekkarinen, Arttu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821707
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kehitettiin ISO 9000 -standardin mukainen laatujärjestelmä pienelle ohjelmistoalan yritykselle. Tarkoituksena oli selvittää, miten laatujärjestelmä kehitetään ISO 9000 -standardin vaatimusten mukaisesti ja kuinka se soveltuu pienille ohjelmistoalan yrityksille.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena. Siinä perehdyttiin syvällisesti kohdeyritykseen ja ISO 9000 -standardin vaatimuksiin. Kehitystyössä otettiin huomioon yrityksen lähtökohdat ja tavoitteet laatujärjestelmän suhteen. Tutkimuksen tueksi käytettiin ISO 9000 -standardin soveltamista käsittelevää tutkimuskirjallisuutta.
Tuloksena syntyi analyysi kohdeyrityksen laatujärjestelmää edeltävästä tilanteesta ja konstruktio kohdeyrityksen laatujärjestelmästä. Laatujärjestelmän konstruktiossa kohdeyritykselle esitetään toimenpidesuosituksia laatujärjestelmän kehittämiseksi, kuvataan kehitettävä laatujärjestelmä ja hahmotellaan laatukäsikirjaa.
Tutkimuksen johtopäätös on, että ISO 9000 -standardi soveltuu laatujärjestelmän kehittämiseen pienille ohjelmistoalan yrityksille, mutta asettaa haasteita. Tutkimuksen pohjalta yritys pystyy toteuttamaan laatujärjestelmän ISO 9000 -standardin mukaisesti, jos se vain pystyy järjestämään kehitystyön jatkamiselle tarvittavat resurssit.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena. Siinä perehdyttiin syvällisesti kohdeyritykseen ja ISO 9000 -standardin vaatimuksiin. Kehitystyössä otettiin huomioon yrityksen lähtökohdat ja tavoitteet laatujärjestelmän suhteen. Tutkimuksen tueksi käytettiin ISO 9000 -standardin soveltamista käsittelevää tutkimuskirjallisuutta.
Tuloksena syntyi analyysi kohdeyrityksen laatujärjestelmää edeltävästä tilanteesta ja konstruktio kohdeyrityksen laatujärjestelmästä. Laatujärjestelmän konstruktiossa kohdeyritykselle esitetään toimenpidesuosituksia laatujärjestelmän kehittämiseksi, kuvataan kehitettävä laatujärjestelmä ja hahmotellaan laatukäsikirjaa.
Tutkimuksen johtopäätös on, että ISO 9000 -standardi soveltuu laatujärjestelmän kehittämiseen pienille ohjelmistoalan yrityksille, mutta asettaa haasteita. Tutkimuksen pohjalta yritys pystyy toteuttamaan laatujärjestelmän ISO 9000 -standardin mukaisesti, jos se vain pystyy järjestämään kehitystyön jatkamiselle tarvittavat resurssit.