Markkinatutkimus : Bio Säde
Peltonen, Vesa (2013)
Peltonen, Vesa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721656
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinatutkimus Mänttä-Vilppulan elokuvateatterille Bio Säteelle. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa asiakaskunta, käyntitottumuksia eri ikäryhmistä, rahankäyttöä, viestintävälineitä ja antaa kehitysehdotuksia niin yleisesti, kuin tutkimusaineiston pohjalta. Tutkimuksen tarve syntyi Kino Säteen siirryttyä Mänttä-seura ry:n omistukseen ja teatterin digitalisoinnin sekä uusimisen myötä.
Teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnin perusteista, viestinnän- ja menekinedistämisen teoriasta. Teoreettisen viitekehyksen tarkoitus on auttaa ymmärtämään käsiteltyä aineistoa, kertoa mitä markkinointi on, mihin sitä käytetään ja millä keinoilla.
Toteutettu tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen tutkimus, eli määrällinen tutkimus mikä toteutettiin kyselylomakkeella Mänttä-Vilppulan alueella ja sähköisesti Bio Säteen kotisivujen kautta. Kysely suoritettiin syksyn 2012 ja kevään 2013 aikana ja vastauksia tuli 380 kpl, mistä sähköisiä oli 107 kpl. Kyselylomakkeen tulosten analyysi tehtiin Microsoft Office Excel -ohjelmalla.
Bio Säteen toiminnalle on selvä kysyntä Mänttä-Vilppula alueella. Teatterilla on hyvä sijainti, koska lähin kilpaileva elokuvateatteri on Jämsässä, digitalisointi on tuonut huomattavasti laajemman tarjonnan mahdolliseksi ja ensi-illat pystytään näyttämään samaan aikaan isoimpien asuinkeskuksien kanssa. Tutkimustuloksista ilmeni että teatterin valmistumisen myötä ihmiset ovat käyneet useammin elokuvissa, sarjalipuille on kysyntää, hintataso lipuilla on erinomainen ja ilmoittelu paikallislehtien sekä Facebookin kautta on näkyvintä. Aineiston pohjalta annettiin myös seuraavia kehitysideoita: elokuvateatterin istuinpenkkien uusiminen, myyntiympäristön kehittäminen ja palveluiden monipuolistaminen, asiakaskannan luonti asiakas-seurantaa varten ja kotisivujen muokkaaminen käytännönläheisemmäksi.
Teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnin perusteista, viestinnän- ja menekinedistämisen teoriasta. Teoreettisen viitekehyksen tarkoitus on auttaa ymmärtämään käsiteltyä aineistoa, kertoa mitä markkinointi on, mihin sitä käytetään ja millä keinoilla.
Toteutettu tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen tutkimus, eli määrällinen tutkimus mikä toteutettiin kyselylomakkeella Mänttä-Vilppulan alueella ja sähköisesti Bio Säteen kotisivujen kautta. Kysely suoritettiin syksyn 2012 ja kevään 2013 aikana ja vastauksia tuli 380 kpl, mistä sähköisiä oli 107 kpl. Kyselylomakkeen tulosten analyysi tehtiin Microsoft Office Excel -ohjelmalla.
Bio Säteen toiminnalle on selvä kysyntä Mänttä-Vilppula alueella. Teatterilla on hyvä sijainti, koska lähin kilpaileva elokuvateatteri on Jämsässä, digitalisointi on tuonut huomattavasti laajemman tarjonnan mahdolliseksi ja ensi-illat pystytään näyttämään samaan aikaan isoimpien asuinkeskuksien kanssa. Tutkimustuloksista ilmeni että teatterin valmistumisen myötä ihmiset ovat käyneet useammin elokuvissa, sarjalipuille on kysyntää, hintataso lipuilla on erinomainen ja ilmoittelu paikallislehtien sekä Facebookin kautta on näkyvintä. Aineiston pohjalta annettiin myös seuraavia kehitysideoita: elokuvateatterin istuinpenkkien uusiminen, myyntiympäristön kehittäminen ja palveluiden monipuolistaminen, asiakaskannan luonti asiakas-seurantaa varten ja kotisivujen muokkaaminen käytännönläheisemmäksi.