Masters Colors -meikkisarjan lanseeraus
Muhonen, Veera; Renlund, Siri (2013)
Muhonen, Veera
Renlund, Siri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721618
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Masters Colors –meikkisarjan lanseeraustoimenpiteet. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä hoitolakosmetiikan maahantuontiyritys Benecom Oy:n kanssa. Yrityksen päätoimisena maahantuontisarjana toimii Guinot-hoitolakosmetiikkasarja, jonka lisäksi Benecom Oy tuo maahan Guinot-konsernin Masters Colors –meikkisarjaa sekä Cosmecology –kosmetiikkaa. Masters Colors on kehitetty laajentamaan Guinot-kauneushoitoloiden palveluvalikoimaa ja täydentämään kokonaisvaltaista kaunistautumiselämystä kasvohoidon yhteydessä.
Teoreettinen osuus on markkinoinnin teoriaa ja käsittelee lanseerausprosessin etenemistä vaihe vaiheelta. Lanseerauslähtökohtaa on käsitelty mahdollisimman laajasti, sillä kosmetiikan kilpailutilanteen takia on tärkeää panostaa systemaattiseen, jatkuvaan ja huolelliseen lanseerausmarkkinointiin.
Toiminnallinen osuus koostuu Guinot-kauneushoitoloissa järjestettävän Masters Colorsin meik-kitapahtuman, kosmetologeille tarkoitetun koulutusformaatin ja kohdistetun uusasiakashankinnan suunnittelusta ja toteutuksesta. Oleellisena osana oli lanseerausmarkkinoinnin visuaalisen ilmeen luominen. Projektiin osallistuivat opinnäytetyön tekijöiden lisäksi Benecom Oy:n maajohtaja, tuotepäällikkö sekä kouluttaja.
Toteutukselle asetettiin tavoitteita uusien Masters Colors –myyntipisteiden, meikkitapahtuman myyntivolyymin ja tapahtumien määrän osalta. Asetetut tavoitteet ylitettiin ja tuloksena syntyi yhtenäinen konsepti, jota yhteistyöyritys hyödyntää kokonaisuudessaan Masters Colorsin markkinoinnissa.
Teoreettinen osuus on markkinoinnin teoriaa ja käsittelee lanseerausprosessin etenemistä vaihe vaiheelta. Lanseerauslähtökohtaa on käsitelty mahdollisimman laajasti, sillä kosmetiikan kilpailutilanteen takia on tärkeää panostaa systemaattiseen, jatkuvaan ja huolelliseen lanseerausmarkkinointiin.
Toiminnallinen osuus koostuu Guinot-kauneushoitoloissa järjestettävän Masters Colorsin meik-kitapahtuman, kosmetologeille tarkoitetun koulutusformaatin ja kohdistetun uusasiakashankinnan suunnittelusta ja toteutuksesta. Oleellisena osana oli lanseerausmarkkinoinnin visuaalisen ilmeen luominen. Projektiin osallistuivat opinnäytetyön tekijöiden lisäksi Benecom Oy:n maajohtaja, tuotepäällikkö sekä kouluttaja.
Toteutukselle asetettiin tavoitteita uusien Masters Colors –myyntipisteiden, meikkitapahtuman myyntivolyymin ja tapahtumien määrän osalta. Asetetut tavoitteet ylitettiin ja tuloksena syntyi yhtenäinen konsepti, jota yhteistyöyritys hyödyntää kokonaisuudessaan Masters Colorsin markkinoinnissa.