Lähihoitajaopiskelijoiden käsityksiä toimintaterapeutin ammatista
Hartikainen, Linda; Kareinen, Mira; Takaluoma, Tuija (2013)
Hartikainen, Linda
Kareinen, Mira
Takaluoma, Tuija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721576
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää lähihoitajaopiskelijoiden käsityksiä toimintaterapeutin ammatista. Tavoitteenamme oli tuottaa tutkimustietoa, jota Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry voi tarvittaessa hyödyntää tehdessään muutoksia toimintaterapeutin ammatin tunnettuuden lisäämiseksi. Tiedon lisääntyminen parantaa toimintaterapian ammatin näkyvyyttä ja mahdollisesti lisää alalle hakeutuvien määrää.
Kyselyn laadinnassa hyödynsimme teoriatietoa, joka käsitteli toimintaterapeutin ammattia sekä siihen liittyviä osa-alueita. Tutkimuksessamme kartoitimme kyselyllä, kokivatko lähihoitajaopiskelijat tuntevansa toimintaterapeutin ammattia ja millaiset olivat heidän käsityksensä toimintaterapeutin työpaikoista, asiakasryhmistä, työtehtävistä sekä työssä vaadittavista ominaisuuksista. Lisäksi selvitimme, mistä vastaajat olivat tietonsa saaneet.
Opinnäytetyössämme käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kysely toteutettiin keväällä 2013 Webropol-työkalulla tuotetulla sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake koostui Likert-asteikollisista, strukturoiduista sekä avoimista kysymyksistä. Kysely lähetettiin toisen ja kolmannen vuoden lähihoitajaopiskelijoille Pohjois-Savon alueen koulutusalan yksiköihin. Kyselyyn saatiin 63 vastausta. Saatu aineisto luokiteltiin ja tilastoitiin SPSS -tilasto-ohjelmalla ja tulokset esitettiin prosentein sekä lukumäärin taulukoiden avulla.
Lähihoitajaopiskelijoiden oman kokemuksen mukaan heillä ei ollut vahvaa tuntemusta toimintaterapeutin ammatista. Tutkimustulosten perusteella heillä kuitenkin oli kokonaisuudessaan selkeä käsitys toimintaterapeutin mahdollisista asiakasryhmistä sekä työssä vaadittavista ominaisuuksista. Vastauksissa esiintyi vaihtelevuutta toimintaterapeutin mahdollisia työpaikkoja sekä yksittäisiä työtehtäviä käsittelevissä kysymyksissä, mutta vastaajista valtaosan käsitys niistä oli totuudenmukainen. Eniten lähihoitajaopiskelijat olivat saaneet tietoa opintojensa kautta.
Kyselyn laadinnassa hyödynsimme teoriatietoa, joka käsitteli toimintaterapeutin ammattia sekä siihen liittyviä osa-alueita. Tutkimuksessamme kartoitimme kyselyllä, kokivatko lähihoitajaopiskelijat tuntevansa toimintaterapeutin ammattia ja millaiset olivat heidän käsityksensä toimintaterapeutin työpaikoista, asiakasryhmistä, työtehtävistä sekä työssä vaadittavista ominaisuuksista. Lisäksi selvitimme, mistä vastaajat olivat tietonsa saaneet.
Opinnäytetyössämme käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kysely toteutettiin keväällä 2013 Webropol-työkalulla tuotetulla sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake koostui Likert-asteikollisista, strukturoiduista sekä avoimista kysymyksistä. Kysely lähetettiin toisen ja kolmannen vuoden lähihoitajaopiskelijoille Pohjois-Savon alueen koulutusalan yksiköihin. Kyselyyn saatiin 63 vastausta. Saatu aineisto luokiteltiin ja tilastoitiin SPSS -tilasto-ohjelmalla ja tulokset esitettiin prosentein sekä lukumäärin taulukoiden avulla.
Lähihoitajaopiskelijoiden oman kokemuksen mukaan heillä ei ollut vahvaa tuntemusta toimintaterapeutin ammatista. Tutkimustulosten perusteella heillä kuitenkin oli kokonaisuudessaan selkeä käsitys toimintaterapeutin mahdollisista asiakasryhmistä sekä työssä vaadittavista ominaisuuksista. Vastauksissa esiintyi vaihtelevuutta toimintaterapeutin mahdollisia työpaikkoja sekä yksittäisiä työtehtäviä käsittelevissä kysymyksissä, mutta vastaajista valtaosan käsitys niistä oli totuudenmukainen. Eniten lähihoitajaopiskelijat olivat saaneet tietoa opintojensa kautta.