TOWARDS A BETTER CUSTOMER FEEDBACK SYSTEM : Case: Ravintolaidea
Eloranta, Marjo (2013)
Eloranta, Marjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721555
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää case-ravintolan, Ravintolaidean, asiakaspalautejärjestelmää. Työn taustalla oli myös se, että opinnäytetyö aloittaisi prosessin, jonka kautta Ravintolaideasta tulisi Living Lab -oppimisympäristö. Koska Lutakko Living Lab oli opinnäytetyön toimeksiantaja, palvelumuotoilun keinot ja käyttäjäosallistaminen olivat projektissa vahvasti läsnä.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää Ravintolaidean asiakkaiden osallistumishalukkuutta ravintolan kehittämiseen ja sitä, millä tavalla he ovat kiinnostuneita ottamaan siihen osaa.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana oli toimintatutkimus, ja siksi tutkimus koostui toistuvista sykleistä. Tutkimus perustui ideointisessioihin projektin sidosryhmäläisten kanssa ja asiakkaiden havainnointiin sekä haasteluihin. Toistuvissa sykleissä toteutettiin kaksi palautekokeilua.
Tutkimuksessa tunnistettiin kolme erilaista palautteenkeruutyyppiä: jatkuva palaute, kohdennettu palaute ja Living Lab -tyyppinen kehittäminen. Tutkimustulokset osoittivat, että ravintolassa on tarve helposti lähestyttävälle ja nopealle palautteenantotavalle. Tulokset viittasivat myös siihen, että pöytäpalaute on toimiva tapa kerätä jatkuvaa ja kohdennettua palautetta. Tulosten seurauksena jatkuva palaute päätettiin siirtää jatkossa pöydissä toteutettavaksi.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää Ravintolaidean asiakkaiden osallistumishalukkuutta ravintolan kehittämiseen ja sitä, millä tavalla he ovat kiinnostuneita ottamaan siihen osaa.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana oli toimintatutkimus, ja siksi tutkimus koostui toistuvista sykleistä. Tutkimus perustui ideointisessioihin projektin sidosryhmäläisten kanssa ja asiakkaiden havainnointiin sekä haasteluihin. Toistuvissa sykleissä toteutettiin kaksi palautekokeilua.
Tutkimuksessa tunnistettiin kolme erilaista palautteenkeruutyyppiä: jatkuva palaute, kohdennettu palaute ja Living Lab -tyyppinen kehittäminen. Tutkimustulokset osoittivat, että ravintolassa on tarve helposti lähestyttävälle ja nopealle palautteenantotavalle. Tulokset viittasivat myös siihen, että pöytäpalaute on toimiva tapa kerätä jatkuvaa ja kohdennettua palautetta. Tulosten seurauksena jatkuva palaute päätettiin siirtää jatkossa pöydissä toteutettavaksi.