Positiivista anarkiaa autovahalla : Tested By Dudesons -mainossarjan tuotanto ja markkinointi YouTuben Ehdoilla
Kotajärvi, Kai (2013)
Kotajärvi, Kai
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721537
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä paneudutaan mainossarjan tuotantoon ja sen julkaisemiseen liittyviin haasteisiin YouTubessa. Tavoitteena on selvittää, millaisilla eväillä luodaan katsojia keräävä mainossarja eli niin sanotusti ”viraalihitti.” Tutkimuksen edetessä etsitään vastauksia kysymyksiin siitä, mitä viraalivideoilla tarkoitetaan, mikä on niiden suosion salaisuus ja millaisia haasteita YouTube asettaa julkaisualustana.
Toisessa kappaleessa paneudutaan YouTubessa menestymisen periaatteisiin, tutustutaan asiantuntevien kirjoittajien väitteisiin siitä, mistä osista tehokas ja etenkin suosittu mainospätkä YouTubessa rakennetaan ja otetaan selvää brändäytymisen ja sosiaalisen median merkityksestä koko sopassa.
Kolmannessa kappaleessa edellä mainittuja osia sovelletaan Turtle Waxin ja Rabbit Filmsin yhteistuotannossa Tested By Dudesons, joka on neliosainen viraalihitiksi pyrkinyt pelkästään YouTubessa julkaistu mainossarja. Kappaleessa tarkastellaan toimivatko teoriat käytännössä.
Myöhemmin katsojatilastoja tarkastellessa päädyttiin tulokseen jossa huomattiin Tested By Dudesonsin epäonnistuneet tavoitteessaan muodostua toivotunlaiseksi viraalihitiksi. Projektin toteuttamisella saatiin kuitenkin selvitettyä YouTubessa menestymisen salaisuuksia ja tilastot osiltaan kumoavat ja antavat painoarvoa YouTubesta esitetyille väittämille
Toisessa kappaleessa paneudutaan YouTubessa menestymisen periaatteisiin, tutustutaan asiantuntevien kirjoittajien väitteisiin siitä, mistä osista tehokas ja etenkin suosittu mainospätkä YouTubessa rakennetaan ja otetaan selvää brändäytymisen ja sosiaalisen median merkityksestä koko sopassa.
Kolmannessa kappaleessa edellä mainittuja osia sovelletaan Turtle Waxin ja Rabbit Filmsin yhteistuotannossa Tested By Dudesons, joka on neliosainen viraalihitiksi pyrkinyt pelkästään YouTubessa julkaistu mainossarja. Kappaleessa tarkastellaan toimivatko teoriat käytännössä.
Myöhemmin katsojatilastoja tarkastellessa päädyttiin tulokseen jossa huomattiin Tested By Dudesonsin epäonnistuneet tavoitteessaan muodostua toivotunlaiseksi viraalihitiksi. Projektin toteuttamisella saatiin kuitenkin selvitettyä YouTubessa menestymisen salaisuuksia ja tilastot osiltaan kumoavat ja antavat painoarvoa YouTubesta esitetyille väittämille