Koulutusalojen välisen yhteistyön kehittäminen Kajaanin ammattikorkeakoulussa
Räsänen, Sami (2013)
Räsänen, Sami
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721510
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ja henkilökunnan sekä alueen yri-tysten valmiuksia ja mielenkiintoa lähteä kehittämään Kajaanin ammattikorkeakoulun strategiaa tukevaa koulu-tusalojen välistä yhteistyötä. Selvitettävän yhteistyön muodoksi valikoitu 15 opintopisteen laajuinen työelämän toimeksiantoina suoritettava monialaisuutta mahdollistava moduuli. Kajaanin ammattikorkeakoulun opintosuun-nitelma on tällä hetkellä niin sanottu moduulimalli. Moduulilla tarkoitetaan laaja, esimerkiksi 15 opintopisteen laajuista yhtenäistä opintokokonaisuutta.
KAMK’20-strategian mukaan Kajaanin ammattikorkeakoulun visiona on olla Suomen tekevin korkeakoulu vuonna 2020 ja vision keskeisenä tavoitteena on tekemällä oppimiseen perustuva pedagoginen toimintamalli. Toimintamalli korostaa yhteistyön, yhteisöllisyyden ja tavoitteellisuuden merkitystä kaikessa toiminnassa. Käyttöön on tarkoitus ottaa poikkialaisia moduuleita joiden oppimistehtävät liittyvät alueen kehitystarpeisiin.
Tutkimus suoritettiin kyselylomaketutkimuksena sekä case-tutkimuksena tutustumalla muiden korkeakoulujen vastaaviin opintoihin ja toimintatapoihin. Tutkimustulokset on tarkoitus saattaa kaikkien kohderyhmien tietoon kevään 2014 aikana. Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen perusteella opiskelijoilla, henkilökunnalla ja alueen yri-tyksillä on valmiuksia ja mielenkiintoa moduulin kehittämistä kohtaan. Tällainen kehitystyö ja moduulin suunnittelu vaatii kuitenkin suuren määrän resursseja kaikilta kolmelta kohderyhmältä.
KAMK’20-strategian mukaan Kajaanin ammattikorkeakoulun visiona on olla Suomen tekevin korkeakoulu vuonna 2020 ja vision keskeisenä tavoitteena on tekemällä oppimiseen perustuva pedagoginen toimintamalli. Toimintamalli korostaa yhteistyön, yhteisöllisyyden ja tavoitteellisuuden merkitystä kaikessa toiminnassa. Käyttöön on tarkoitus ottaa poikkialaisia moduuleita joiden oppimistehtävät liittyvät alueen kehitystarpeisiin.
Tutkimus suoritettiin kyselylomaketutkimuksena sekä case-tutkimuksena tutustumalla muiden korkeakoulujen vastaaviin opintoihin ja toimintatapoihin. Tutkimustulokset on tarkoitus saattaa kaikkien kohderyhmien tietoon kevään 2014 aikana. Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen perusteella opiskelijoilla, henkilökunnalla ja alueen yri-tyksillä on valmiuksia ja mielenkiintoa moduulin kehittämistä kohtaan. Tällainen kehitystyö ja moduulin suunnittelu vaatii kuitenkin suuren määrän resursseja kaikilta kolmelta kohderyhmältä.