Tapahtuman toteuttaminen : Case: MatkaRaTa ry:n vuosijuhla
Välikangas, Heli; Ruuska, Merja (2013)
Välikangas, Heli
Ruuska, Merja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721509
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli järjestää laadukas ja onnistunut vuosijuhla koulutusalajärjestö MatkaRaTa ry:lle. Onnistuneen tapahtuman ohella tavoitteena oli myös parantaa sidosryhmien eli restono-miopiskelijoiden ja tärkeimpien yhteistyökumppaneiden mielikuvia toimeksiantajasta. Vuosijuhlasta tehtiin palautekysely, jonka avulla mitattiin juhlan onnistumista ja mielikuvien muuttumista toimek-siantajasta.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin kertaluonteisena projektina. Työssä hyödynnettiin tapah-tumaprojektin vaiheita: idea, tavoitteiden määrittely, suunnittelu, toteutus ja arviointi. Projekti aloitettiin projektisuunnitelmalla huhtikuussa 2013. Idean, tavoitteiden määrittelyn ja budjetoinnin jälkeen ideoitiin juhlan luonne, paikka ja ohjelma. Markkinointi aloitettiin syksyllä ja kohdennettiin opiskelijoille. Projekti huipentui vuosijuhlaan 28.9.2013.
Tuloksena oli laadukas vuosijuhla, mutta projektin kaikki osa-alueet eivät onnistuneet täysin. Palau-tekyselyn perusteella voi todeta, että vuosijuhla onnistui hyvin. Juhlan vieraiden mielikuva Matka-RaTasta muuttui positiivisemmaksi, mutta pienen otannan vuoksi tulos ei kata tarpeeksi restono-miopiskelijoita. Projektin osa-alueista budjetointi epäonnistui ja tulos jäi negatiiviseksi odotettua vähäisemmän osallistujamäärän vuoksi.
Opinnäyte antoi arvokasta kokemusta tapahtumatuotannosta ja toimii mallina vastaavien tapahtu-mien järjestämisessä. Jatkotutkimuksena voi tutkia tapahtumamarkkinoinnin hyödyntämistä imagon kohottamisessa useamman tapahtuman avulla pidemmällä aikavälillä.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin kertaluonteisena projektina. Työssä hyödynnettiin tapah-tumaprojektin vaiheita: idea, tavoitteiden määrittely, suunnittelu, toteutus ja arviointi. Projekti aloitettiin projektisuunnitelmalla huhtikuussa 2013. Idean, tavoitteiden määrittelyn ja budjetoinnin jälkeen ideoitiin juhlan luonne, paikka ja ohjelma. Markkinointi aloitettiin syksyllä ja kohdennettiin opiskelijoille. Projekti huipentui vuosijuhlaan 28.9.2013.
Tuloksena oli laadukas vuosijuhla, mutta projektin kaikki osa-alueet eivät onnistuneet täysin. Palau-tekyselyn perusteella voi todeta, että vuosijuhla onnistui hyvin. Juhlan vieraiden mielikuva Matka-RaTasta muuttui positiivisemmaksi, mutta pienen otannan vuoksi tulos ei kata tarpeeksi restono-miopiskelijoita. Projektin osa-alueista budjetointi epäonnistui ja tulos jäi negatiiviseksi odotettua vähäisemmän osallistujamäärän vuoksi.
Opinnäyte antoi arvokasta kokemusta tapahtumatuotannosta ja toimii mallina vastaavien tapahtu-mien järjestämisessä. Jatkotutkimuksena voi tutkia tapahtumamarkkinoinnin hyödyntämistä imagon kohottamisessa useamman tapahtuman avulla pidemmällä aikavälillä.