Kuinka ihmiset saadaan ostamaan lähiruokaa internetistä? : Case: RuokaaSuomesta.fi
Huttunen, Lauri; Pöyhönen, Sakari (2013)
Huttunen, Lauri
Pöyhönen, Sakari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721488
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehtiin tutkimus Jyväskylässä toimivalle toimeksiantajallemme LähiPro Oy:lle. LähiPro Oy on julkaisemassa tulevan syksyn aikana RuokaaSuomesta.fi nimisen internetsivuston. Lähtökohtana palvelun perustamisessa on tuottajien aseman parantaminen sekä maaseudun elävöittäminen nykyteknologiaa hyödyntämällä.
Tutkimuksessa selvitettiin keskisuomalaisten suhtautumista lähiruokaan ja sen ostamiseen. Tutkimuksen avulla halusimme selvittää myös mitä sisältöä kuluttajat haluaisivat löytää Ruokaa- Suomesta.fi-sivustolta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Vastauksia kerättiin 1. – 10.10.2013 välisenä aikana.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä ja sitä levitettiin Facebookin välityksellä. Omien ja tuttavien profiilien lisäksi tutkimus jaettiin myös aktiivisella Löydä Luomusi -Facebooksivulla. Tutkimuk- seen saimme 251 validia vastausta.
Tutkimuksessa selvisi, että suuri osa vastaajista kuluttaa jo lähiruokaa. Suosituin ostopaikka on kauppa. Lähiruokaa ostetaan pääasiassa paikallisen tuottajan tukemisen ja tuoreuden takia. Tietoa lähiruuasta haetaan pääasiallisesti internetistä ja alan tapahtumista.
Tutkimuksen avulla saimme myös selvitettyä, että kuluttajat haluavat löytää RuokaaSuomesta.fi -sivustolta ennen kaikkea tarjouksia, tietoa tuottajista ja tuotteista. Näin LähiPro Oy saa opin- näytetyöstämme konkreettisia sisältöehdotuksia.
Ennen opinnäytetyön tekemistä toteutimme markkinatutkimuksen myös keskisuomalaisille lähiruuan tuottajille. Tämän tutkimuksen tulokset on myös lyhyesti avattu tässä opinnäytetyössä Keski-Suomen lähriuokamarkkinoiden avaamiseksi.
Tutkimuksessa selvitettiin keskisuomalaisten suhtautumista lähiruokaan ja sen ostamiseen. Tutkimuksen avulla halusimme selvittää myös mitä sisältöä kuluttajat haluaisivat löytää Ruokaa- Suomesta.fi-sivustolta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Vastauksia kerättiin 1. – 10.10.2013 välisenä aikana.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä ja sitä levitettiin Facebookin välityksellä. Omien ja tuttavien profiilien lisäksi tutkimus jaettiin myös aktiivisella Löydä Luomusi -Facebooksivulla. Tutkimuk- seen saimme 251 validia vastausta.
Tutkimuksessa selvisi, että suuri osa vastaajista kuluttaa jo lähiruokaa. Suosituin ostopaikka on kauppa. Lähiruokaa ostetaan pääasiassa paikallisen tuottajan tukemisen ja tuoreuden takia. Tietoa lähiruuasta haetaan pääasiallisesti internetistä ja alan tapahtumista.
Tutkimuksen avulla saimme myös selvitettyä, että kuluttajat haluavat löytää RuokaaSuomesta.fi -sivustolta ennen kaikkea tarjouksia, tietoa tuottajista ja tuotteista. Näin LähiPro Oy saa opin- näytetyöstämme konkreettisia sisältöehdotuksia.
Ennen opinnäytetyön tekemistä toteutimme markkinatutkimuksen myös keskisuomalaisille lähiruuan tuottajille. Tämän tutkimuksen tulokset on myös lyhyesti avattu tässä opinnäytetyössä Keski-Suomen lähriuokamarkkinoiden avaamiseksi.