Vuorovaikutus ja ryhmän hoitavat tekijät ylipainoisten nuorten interaktiivisessa ryhmäohjauksessa
Lehtonen, Tuomas (2013)
Lehtonen, Tuomas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621460
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten lihavuus on lisääntynyt sekä Suomessa että maailmalla. IIRO eli Interaktiivinen ryhmäohjaus nuorten ylipainon ennaltaehkäisyssä ja lihavuuden hoidossa-projektissa oli tavoitteena kehittää ja pilotoida nuorten ylipainon ja lihavuuden hoitoon käytettävä interaktiivista etäohjausmenetelmää hyödyntävä ryhmäohjauksen toimintamalli. Interaktiivinen ryhmäohjaus tarkoittaa vuorovaikutuksellista ryhmäohjausta, joka toteutetaan videoneuvottelulaitteen välityksellä.
Tämän oppinäytetyön tarkoitus on kehittää nuorten ylipainon ja lihavuuden ennaltaehkäisyyn ja hoitoon tarkoitettua interaktiivisen ryhmäohjauksen toimintamallia. Tavoitteena on selvittää projektin aikana kerätyn aineiston pohjalta millaista verkossa toteutetuissa ryhmäohjauksissa tapahtuva vuorovaikutus oli ja miten ryhmän hoitavat tekijät, erityisesti vertaistuki, ilmenivät ryhmätapaamisissa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin kolmea eri menetelmää. Nämä olivat yhden ryhmäohjauskerran toiminnallinen havainnoiti sosiogrammin avulla, josta saatu aineisto muutettiin määrälliseen muotoon, jotta sitä voitiin tarkastella, sekä ohjaajien kokemusten kerääminen ryhmäohjauskerran jälkeen ja nuorten haastattelu intervention lopetuspäivässä. Nämä molemmat analysoitiin teemoittelun avulla.
Tulokset osoittivat, että interaktiivisessa ryhmäohjauksessa ryhmän toiminta onnistui. Ryhmäohjaus oli keskustelevaa ja vuorovaikutusta syntyi paljon. Vuorovaikutus oli ohjaajalähtöistä ja nuorten keskinäistä vuorovaikutusta syntyi vähän. Vertaistuki ilmeni ryhmäohjauksessa siten, että nuoret jakoivat ryhmässä omia kokemuksiaa ja kokivat toisten kokemusten kuulemisesta olleen itselle apua. Ryhmässä vallitsi avoin ilmapiiri ja ohjaajien kokemusten mukaan nuoret ymmärsivät toisiaan. Muista ryhmän hoitavista tekijöistä ilmenivät toivon herääminen, ryhmäkoheesio, katarsis ja altruismi. Kaikki ryhmän hoitavat tekijät eivät ilmenneet interaktiivisessa ryhmäohjauksessa
Tuloksia voidaan hyödyntää ryhmäohjauksen edelleen kehittämisessä.
Tämän oppinäytetyön tarkoitus on kehittää nuorten ylipainon ja lihavuuden ennaltaehkäisyyn ja hoitoon tarkoitettua interaktiivisen ryhmäohjauksen toimintamallia. Tavoitteena on selvittää projektin aikana kerätyn aineiston pohjalta millaista verkossa toteutetuissa ryhmäohjauksissa tapahtuva vuorovaikutus oli ja miten ryhmän hoitavat tekijät, erityisesti vertaistuki, ilmenivät ryhmätapaamisissa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin kolmea eri menetelmää. Nämä olivat yhden ryhmäohjauskerran toiminnallinen havainnoiti sosiogrammin avulla, josta saatu aineisto muutettiin määrälliseen muotoon, jotta sitä voitiin tarkastella, sekä ohjaajien kokemusten kerääminen ryhmäohjauskerran jälkeen ja nuorten haastattelu intervention lopetuspäivässä. Nämä molemmat analysoitiin teemoittelun avulla.
Tulokset osoittivat, että interaktiivisessa ryhmäohjauksessa ryhmän toiminta onnistui. Ryhmäohjaus oli keskustelevaa ja vuorovaikutusta syntyi paljon. Vuorovaikutus oli ohjaajalähtöistä ja nuorten keskinäistä vuorovaikutusta syntyi vähän. Vertaistuki ilmeni ryhmäohjauksessa siten, että nuoret jakoivat ryhmässä omia kokemuksiaa ja kokivat toisten kokemusten kuulemisesta olleen itselle apua. Ryhmässä vallitsi avoin ilmapiiri ja ohjaajien kokemusten mukaan nuoret ymmärsivät toisiaan. Muista ryhmän hoitavista tekijöistä ilmenivät toivon herääminen, ryhmäkoheesio, katarsis ja altruismi. Kaikki ryhmän hoitavat tekijät eivät ilmenneet interaktiivisessa ryhmäohjauksessa
Tuloksia voidaan hyödyntää ryhmäohjauksen edelleen kehittämisessä.