Teräsvyöjätteen vähentäminen kokoonpanossa
Karjalainen, Outi (2013)
Karjalainen, Outi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621444
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää suurimmat syyt henkilöautorenkaan kokoonpanon teräsvyöjätteelle. Teräsvyöt valmistetaan yhdistämällä terästä ja kumia. Jäte on suuri kuluerä Nokian Renkaiden toiminnassa ja aiheuttaa suuret kustannukset vuosittain.
Tiedot häiriöistä saatiin konekohtaisilla seurantalomakkeilla. Seurantajakson pituus oli kaksi kuukautta. Lisäksi työssä eroteltiin laatu-, vaihto- ja konehäiriöjäte. Tarkoitukseni ei ollut keksiä parannuskeinoja vaan parannuskohteita.
Seurantakaavakkeen tulosten perusteella tehtiin parannussuunnitelma suurimpien syiden vähentämiseksi yhdessä kokoonpanon ja komponenttiosaston laatuhenkilöiden ja esimiesten kanssa.
Tavoitteena oli vähentää teräsvyöjätettä, parantaa kokoonpanokoneen toimivuutta sekä tehostaa tuotantoa.
Jätemäärät piti suhteuttaa tehtyyn rengasmäärään (g/rengas). Jätemäärän tavoitetaso on 15g/rengas.
Tiedot häiriöistä saatiin konekohtaisilla seurantalomakkeilla. Seurantajakson pituus oli kaksi kuukautta. Lisäksi työssä eroteltiin laatu-, vaihto- ja konehäiriöjäte. Tarkoitukseni ei ollut keksiä parannuskeinoja vaan parannuskohteita.
Seurantakaavakkeen tulosten perusteella tehtiin parannussuunnitelma suurimpien syiden vähentämiseksi yhdessä kokoonpanon ja komponenttiosaston laatuhenkilöiden ja esimiesten kanssa.
Tavoitteena oli vähentää teräsvyöjätettä, parantaa kokoonpanokoneen toimivuutta sekä tehostaa tuotantoa.
Jätemäärät piti suhteuttaa tehtyyn rengasmäärään (g/rengas). Jätemäärän tavoitetaso on 15g/rengas.