IRI-mittaus asfalttipäällysteen tasaisuuden varmistuksessa
Himmi, Miikka (2013)
Himmi, Miikka
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621351
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli parantaa ymmärrystä IRI-mittauksella saaduista tuloksista. Tutkimuksen tavoitteena oli aikaansaada näkemys IRIn toimivuudesta päällysteiden tasaisuuden varmistuksessa.
IRI (International Roughness Index) on kansainvälinen epätasaisuusluku, jonka tehtävänä on kuvata tietyllä matkalla esiintyvää tien pituussuuntaista epätasaisuutta.
Tutkielmassa käytetty mittausaineisto on kerätty tieasiantuntijoiden avulla heidän hallinnoimista järjestelmistään. Muut tutkielmassa käytetyt tiedot on koottu tieasiantuntijoilta sekä muista julkaisuista koskien IRI-mittausta, Internetistä ja asiantuntijahaastatteluiden perusteella IRI-mittauksen kanssa työskenteleviltä henkilöiltä. Suurin osa asiantuntijoilta saaduista tiedoista on ollut kokemusperäistä tietoa, jota ei ole kirjoitettu.
Tutkielman tuloksena ehdotetaan IRI-mittauksen uudelleen arvioimista asfalttipäällysteen tasaisuuden varmistuksessa. IRI toimii parhaiten koko tieverkon kunnon kuvaajana.
IRI (International Roughness Index) on kansainvälinen epätasaisuusluku, jonka tehtävänä on kuvata tietyllä matkalla esiintyvää tien pituussuuntaista epätasaisuutta.
Tutkielmassa käytetty mittausaineisto on kerätty tieasiantuntijoiden avulla heidän hallinnoimista järjestelmistään. Muut tutkielmassa käytetyt tiedot on koottu tieasiantuntijoilta sekä muista julkaisuista koskien IRI-mittausta, Internetistä ja asiantuntijahaastatteluiden perusteella IRI-mittauksen kanssa työskenteleviltä henkilöiltä. Suurin osa asiantuntijoilta saaduista tiedoista on ollut kokemusperäistä tietoa, jota ei ole kirjoitettu.
Tutkielman tuloksena ehdotetaan IRI-mittauksen uudelleen arvioimista asfalttipäällysteen tasaisuuden varmistuksessa. IRI toimii parhaiten koko tieverkon kunnon kuvaajana.