Yritysilmeen rakentaminen käyttäjäkeskeisesti : case Salon Autoservice
Maroufian, Kaveh (2013)
Maroufian, Kaveh
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621349
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa yritysilme uudelle pienyritykselle. Työssä suunniteltiin ja toteutettiin yritykselle internetsivut, graafiset asiakirjamallit ja käyntikortti. Työ tehtiin ottamalla huomioon käytettävyyteen kuuluvat näkökohdat ja laatukriteerit.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin käyttäjäkeskeisesti suunniteltuun www-sivustoon ja käytettävyyteen yleisesti. Työssä tarkasteltiin myös visuaalista suunnittelua käytettävyyden näkökulmasta. Työssä pyrittiin erityisesti panostamaan www-sivuston saavutettavuuteen ja käyttäjän käyttökokemukseen.
Toimeksiantaja oli Salon Autoservice. Yrityksen sivusto toteutettiin ja julkaistiin WordPresssisällönhallintajärjestelmällä osoitteessa www.salonautoservice.com yrityksen tavoitteiden mukaisesti. Tavoitteena oli se, että asiakkaat saisivat helposti tietoa yrityksestä, sen tarjoamista palveluista ja voisivat varata huoltoajan sivustojen kautta. Sekä suunnittelun aikana että käyttöönottovaiheen jälkeen toteutettiin käyttäjätestaus. Tulosten pohjalta tehtiin parannuksia ja muutoksia.
Sivuston ulkoasun yhteydessä yritykselle rakennettiin talotyyli, logo ja yrityksen tarvitsemat asiakirjapohjat, kuten lasku- ja kuittipohja. Tämän työn tuloksen ansiosta yritys on valmis aloittamaan toimintaansa kehitetyllä tavalla. Yritys voi hankkia uusia asiakkaita ja palvella nykyisiä asiakkaitaan paremmin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin käyttäjäkeskeisesti suunniteltuun www-sivustoon ja käytettävyyteen yleisesti. Työssä tarkasteltiin myös visuaalista suunnittelua käytettävyyden näkökulmasta. Työssä pyrittiin erityisesti panostamaan www-sivuston saavutettavuuteen ja käyttäjän käyttökokemukseen.
Toimeksiantaja oli Salon Autoservice. Yrityksen sivusto toteutettiin ja julkaistiin WordPresssisällönhallintajärjestelmällä osoitteessa www.salonautoservice.com yrityksen tavoitteiden mukaisesti. Tavoitteena oli se, että asiakkaat saisivat helposti tietoa yrityksestä, sen tarjoamista palveluista ja voisivat varata huoltoajan sivustojen kautta. Sekä suunnittelun aikana että käyttöönottovaiheen jälkeen toteutettiin käyttäjätestaus. Tulosten pohjalta tehtiin parannuksia ja muutoksia.
Sivuston ulkoasun yhteydessä yritykselle rakennettiin talotyyli, logo ja yrityksen tarvitsemat asiakirjapohjat, kuten lasku- ja kuittipohja. Tämän työn tuloksen ansiosta yritys on valmis aloittamaan toimintaansa kehitetyllä tavalla. Yritys voi hankkia uusia asiakkaita ja palvella nykyisiä asiakkaitaan paremmin.