SAP Enterprise Support -palveluiden vuosikello
Tapola, Mirva (2013)
Tapola, Mirva
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621340
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda SAP Enterprise Support -palveluiden vuosikello. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt vuosikello on tarkoitettu toimeksiantajan järjestelmän ylläpidon apuvälineeksi. Kun toimintaa ja prosesseja tukevia palveluita käytetään säännöllisesti, saadaan käyttäjätyytyväisyys ja järjestelmän toimivuus säilymään hyvänä.
Opinnäytetyöskentelyssä oli neljä osaa: palveluiden tutkiminen, haastattelut, tarveanalyysi ja vuosikellon luominen. Palveluiden tutkimisen tarkoituksena oli selvittää, mitä SAP Enterprise Support tarjoaa, ja miten Solution Manager liittyy palveluiden toimittamiseen. Haastatteluissa selvitettiin osastojen kiireellisyyttä vuodenaikojen mukaan ja sitä, ovatko käyttäjät tietoisia SAP Enterprise Support -palveluista. Tiedon analysointiin käytettiin taulukoita ja listoja, joiden pohjalta saatiin luotua graafinen vuosikello. Tämä opinnäytetyö on osittain salainen.
Koska SAP Enterprise Support tarjoaa useita palveluita, oli näitä syytä rajata niin, että jäljelle jäivät vain kaikista oleellisimmat palvelut. Suositeltavien palveluiden valinnassa apuna käytettiin taulukkoa ja pisteytystä, ja eniten pisteitä saaneista palveluista on kerrottu yksityiskohtaisemmin.
Vuosikellosta ei ehkä muodostunut sellaista kuin mitä toimeksiantaja oli odottanut. Työn edetessä kävi kuitenkin ilmi, että sellaisen vuosikellon laatiminen, joka määrittäisi palveluiden käyttöajankohtia, olisi mahdotonta, eikä toisi toimeksiantajalle niin suurta hyötyä kuin nykyinen avoimempi malli. Avoimen vuosikellon tarkoituksena on kertoa milloin osastoilla olisi hyvä suorittaa kyselyitä erilaisista ongelmista, ja mitkä olisivat parhaimmat mahdolliset ajankohdat suorittaa toimenpiteet korjauksia varten. Avointa vuosikelloa voi hyödyntää myös kaikkeen muuhun liiketoimintajärjestelmiin vaikuttavaan IT:n toimintaan.
Opinnäytetyöskentelyssä oli neljä osaa: palveluiden tutkiminen, haastattelut, tarveanalyysi ja vuosikellon luominen. Palveluiden tutkimisen tarkoituksena oli selvittää, mitä SAP Enterprise Support tarjoaa, ja miten Solution Manager liittyy palveluiden toimittamiseen. Haastatteluissa selvitettiin osastojen kiireellisyyttä vuodenaikojen mukaan ja sitä, ovatko käyttäjät tietoisia SAP Enterprise Support -palveluista. Tiedon analysointiin käytettiin taulukoita ja listoja, joiden pohjalta saatiin luotua graafinen vuosikello. Tämä opinnäytetyö on osittain salainen.
Koska SAP Enterprise Support tarjoaa useita palveluita, oli näitä syytä rajata niin, että jäljelle jäivät vain kaikista oleellisimmat palvelut. Suositeltavien palveluiden valinnassa apuna käytettiin taulukkoa ja pisteytystä, ja eniten pisteitä saaneista palveluista on kerrottu yksityiskohtaisemmin.
Vuosikellosta ei ehkä muodostunut sellaista kuin mitä toimeksiantaja oli odottanut. Työn edetessä kävi kuitenkin ilmi, että sellaisen vuosikellon laatiminen, joka määrittäisi palveluiden käyttöajankohtia, olisi mahdotonta, eikä toisi toimeksiantajalle niin suurta hyötyä kuin nykyinen avoimempi malli. Avoimen vuosikellon tarkoituksena on kertoa milloin osastoilla olisi hyvä suorittaa kyselyitä erilaisista ongelmista, ja mitkä olisivat parhaimmat mahdolliset ajankohdat suorittaa toimenpiteet korjauksia varten. Avointa vuosikelloa voi hyödyntää myös kaikkeen muuhun liiketoimintajärjestelmiin vaikuttavaan IT:n toimintaan.