Etämyynnin ja myymälöiden prosessien mallintaminen : case Hairmail Oy
Leppäniemi, Lotta (2013)
Leppäniemi, Lotta
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621294
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia prosessikuvaukset ja työohjeet Hairmail Oy:n etämyynnin ja myymälöiden tärkeimmille prosesseille. Prosessikuvaukset ovat osa yrityksen laajempaa toiminnan kehittämisprojektia. Työn tarkoituksena oli auttaa Hairmail Oy:tä kehittämään toimintaansa prosessiajattelun kautta. Prosessikuvaukset tuovat selkeyttä ja tasalaatuisuutta työskentelyyn.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti prosessiajattelua ja prosessijohtamista. Teoriaosuudessa käytiin läpi erilaiset prosessilajit ja prosessien kuvaamisen liittyvät tekniikat sekä prosessien mittaaminen ja prosessien tunnusluvut. Lisäksi käsiteltiin myyntiprosessia sekä asiakkaan omaa prosessia. Käytännön osuudessa käytettiin apuna prosessikuvaukseen liittyvää teoriaa.
Prosessikuvauksia ja työohjeita varten haastateltiin Hairmail Oy:n etämyynnin ja myymälöiden vastaavia henkilöitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen tutkimusmenetelminä käyntihaastatteluja ja havainnointia.
Työn konkreettiset tulokset olivat etämyynnin ja myymälöiden prosessikaaviot sekä niiden työohjeet. Prosesseja kuvattiin yhteensä 35. Työn liitteenä on esimerkki prosessikaaviosta ja työohjeesta. Tarkoituksena oli kuvata prosessit niiden omistajien kertomusten mukaisesti, joten tulosten totuudellisuutta ei arvioitu kovin tarkasti. Prosessikuvaukset eivät siis välttämättä ole aivan todenmukaisia vaan kuvastavat ideaalitilannetta.
Prosessien mallintamisen jälkeen niiden kehittäminen on helpompaa. Lisäksi prosessikaavioihin on helppo päivittää tulevat uudistukset. Prosessien läpikäymisen ansiosta prosesseista pystyttiin myös poistamaan turhia työvaiheita ja kiinnittämään huomiota työtapoihin. Prosessikuvaukset ja työohjeet auttavat yritystä toteuttamaan prosessejaan tasalaatuisesti ja ovat apuna uuden työntekijän perehdytyksessä. Lisäksi rooliajattelu tuo selkeyttä työtehtäviin ja auttaa työntekijöitä ymmärtämään myös toistensa työtehtäviä ja prosesseja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti prosessiajattelua ja prosessijohtamista. Teoriaosuudessa käytiin läpi erilaiset prosessilajit ja prosessien kuvaamisen liittyvät tekniikat sekä prosessien mittaaminen ja prosessien tunnusluvut. Lisäksi käsiteltiin myyntiprosessia sekä asiakkaan omaa prosessia. Käytännön osuudessa käytettiin apuna prosessikuvaukseen liittyvää teoriaa.
Prosessikuvauksia ja työohjeita varten haastateltiin Hairmail Oy:n etämyynnin ja myymälöiden vastaavia henkilöitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen tutkimusmenetelminä käyntihaastatteluja ja havainnointia.
Työn konkreettiset tulokset olivat etämyynnin ja myymälöiden prosessikaaviot sekä niiden työohjeet. Prosesseja kuvattiin yhteensä 35. Työn liitteenä on esimerkki prosessikaaviosta ja työohjeesta. Tarkoituksena oli kuvata prosessit niiden omistajien kertomusten mukaisesti, joten tulosten totuudellisuutta ei arvioitu kovin tarkasti. Prosessikuvaukset eivät siis välttämättä ole aivan todenmukaisia vaan kuvastavat ideaalitilannetta.
Prosessien mallintamisen jälkeen niiden kehittäminen on helpompaa. Lisäksi prosessikaavioihin on helppo päivittää tulevat uudistukset. Prosessien läpikäymisen ansiosta prosesseista pystyttiin myös poistamaan turhia työvaiheita ja kiinnittämään huomiota työtapoihin. Prosessikuvaukset ja työohjeet auttavat yritystä toteuttamaan prosessejaan tasalaatuisesti ja ovat apuna uuden työntekijän perehdytyksessä. Lisäksi rooliajattelu tuo selkeyttä työtehtäviin ja auttaa työntekijöitä ymmärtämään myös toistensa työtehtäviä ja prosesseja.