LEIKKI VARHAISKASVATUKSESSA : Opas leikin merkityksestä ja 3–5-vuotiaiden leikkitoiveista ohjauksen työvälineeksi eksi
Turunen, Seija (2013)
Turunen, Seija
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521273
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee leikin merkitystä varhaiskasvatuksessa.
Leikki on lapsen elämää ja lapsella tulee olla riittävästi aikaa lapsilähtöiseen leikkiin.
Lapsen kehitys tapahtuu leikin kautta ja kasvattajalla tulee olla herkkyyttä havainnoida lap-sen yksilölliset kasvun ja kehittymisen tarpeet. Leikin laatua voidaan parantaa hyvillä leikkiolosuhteilla, myönteisellä suhtautumisella kotona, pihalla, päiväkodissa ja muualla. Leikki on välttämätön oppimisen väline, ja oppimista voi edistää tarjoamalla lapselle sellaista toimintaa, joka soveltuu parhaiten juuri lapsen ikään ja kehitystasoon.
Toteutin opinnäytetyön toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi lasten kanssa yhdessä prosessoitu opas. Oppaan työstämiseen liittyi vanhempien lupa sekä arvi-ointikierros. Oppaan toteutin ifolor-kuvakirjana. Opas sisältää tietoa erityisesti siitä, miten suuri merkitys leikillä on lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen, ja miten omaehtoinen leikki on avain lapsen monipuoliseen oppimiseen. Lisäksi oppaassa on tuotu esille lasten ääni ja kasvatukseen perustuva yhteistyö lasten vanhempien kanssa.
Arvioinnin perusteella oppaan sisältö koettiin lapsilähtöiseksi ja kattavaksi. Joidenkin arviointiin vastanneiden mielestä joitakin aiheita olisi voinut avata hieman enemmän. Jatkossa voisi myös koulutuksen avulla kehittää päiväkotityöntekijän tietämystä leikin merkityksestä lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Lisäksi voisi olla neuvoja aikuisen tehtävästä lasten ohjauksessa ja mitä aikuinen voi tehdä leikin hyväksi. Lapsen leikin merkitys voisi myös olla teemana päiväkodin vanhempainillassa.
Leikki on lapsen elämää ja lapsella tulee olla riittävästi aikaa lapsilähtöiseen leikkiin.
Lapsen kehitys tapahtuu leikin kautta ja kasvattajalla tulee olla herkkyyttä havainnoida lap-sen yksilölliset kasvun ja kehittymisen tarpeet. Leikin laatua voidaan parantaa hyvillä leikkiolosuhteilla, myönteisellä suhtautumisella kotona, pihalla, päiväkodissa ja muualla. Leikki on välttämätön oppimisen väline, ja oppimista voi edistää tarjoamalla lapselle sellaista toimintaa, joka soveltuu parhaiten juuri lapsen ikään ja kehitystasoon.
Toteutin opinnäytetyön toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi lasten kanssa yhdessä prosessoitu opas. Oppaan työstämiseen liittyi vanhempien lupa sekä arvi-ointikierros. Oppaan toteutin ifolor-kuvakirjana. Opas sisältää tietoa erityisesti siitä, miten suuri merkitys leikillä on lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen, ja miten omaehtoinen leikki on avain lapsen monipuoliseen oppimiseen. Lisäksi oppaassa on tuotu esille lasten ääni ja kasvatukseen perustuva yhteistyö lasten vanhempien kanssa.
Arvioinnin perusteella oppaan sisältö koettiin lapsilähtöiseksi ja kattavaksi. Joidenkin arviointiin vastanneiden mielestä joitakin aiheita olisi voinut avata hieman enemmän. Jatkossa voisi myös koulutuksen avulla kehittää päiväkotityöntekijän tietämystä leikin merkityksestä lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Lisäksi voisi olla neuvoja aikuisen tehtävästä lasten ohjauksessa ja mitä aikuinen voi tehdä leikin hyväksi. Lapsen leikin merkitys voisi myös olla teemana päiväkodin vanhempainillassa.